Amnesty International demonstreert bij het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten tegen het aanstaande intrekken van het recht op abortus
© Amnesty International USA

Verenigde Staten: intrekken abortusrecht is grimmige mijlpaal in Amerikaanse geschiedenis

Vrijdag 24  juni 2022 besloot het Amerikaanse Hooggerechtshof het landelijk abortusrecht in te trekken. Het hof deed dit door de gerechtelijke uitspraak in de zaak Roe v. Wade uit 1973 te verwerpen. Tarah Demant van Amnesty International USA noemt het een ‘grimmige mijlpaal in de geschiedenis van de Verenigde Staten’.

‘Vandaag is een grimmige mijlpaal in de geschiedenis van de Verenigde Staten nu het Hooggerechtshof Roe v. Wade heeft vernietigd en Amerikanen het recht op abortus heeft ontnomen. Miljoenen mensen die zwanger kunnen worden, gaan nu een toekomst tegemoet waarin zij niet in staat zijn uiterst persoonlijke keuzes te maken die van invloed zijn op hun lichaam, hun toekomst en het welzijn van hun gezin. Deze uitspraak raakt iedereen in de Verenigde Staten, ongeacht of ze zwanger kunnen worden. Wij kennen allemaal iemand die een abortus heeft ondergaan, want ongeveer één op de vier vrouwen in de Verenigde Staten zal in haar leven een abortus laten uitvoeren.’

Gedwongen om te bevallen

‘Mensen zullen gedwongen worden om te bevallen. Ze zullen gedwongen worden om onveilige abortussen te ondergaan. Dit is het resultaat van een decennialange campagne om controle uit te oefenen over de lichamen van vrouwen, meisjes en mensen die zwanger kunnen worden. En het maakt de weg vrij voor ongekende wetgeving van staten om abortus strafbaar te stellen en andere wetsvoorstellen die erop gericht zijn de mensenrechten van mensen in de Verenigde Staten te ontnemen. Denk bijvoorbeeld aan mogelijke wetsvoorstellen die de toegang tot geboortebeperking, gender en huwelijksgelijkheid zullen aantasten, en andere wetten die discriminatie tegengaan.’

Abortus is een mensenrecht