Leopoldo López
© Manaure Quintero

Venezuela: Leopoldo López overgeplaatst van gevangenis naar ‘thuisgevangenis’

Op 8 juli is de Venezolaanse gewetensgevangene Leopoldo López overgeplaatst van de gevangenis naar zijn huis in Caracas, de hoofdstad van Venezuela. Daar moet hij de rest van zijn straf uitzitten.

López is de leider van oppositiepartij Voluntad Popular (Wil van het Volk). In februari 2014 organiseerde hij een massale anti-regeringsdemonstratie. Daarna gaf hij zichzelf aan bij de Nationale Garde. Hij werd aangeklaagd wegens terrorisme, moord, zwaar lichamelijk geweld, opruiing, brandstichting, beschadiging van eigendommen en het beramen van misdaden. In september 2015 werd hij veroordeeld tot 13 jaar en 9 maanden gevangenisstraf.

Zowel de VN-Werkgroep inzake Willekeurige Detentie als Amnesty International beschouwen López als gewetensgevangene. Amnesty vindt dat zijn huisarrest onmiddellijk en onvoorwaardelijk moet worden opgeheven. López’ arrestatie was willekeurig, de aanklachten tegen hem zijn nooit bewezen en zijn straf was duidelijk politiek gemotiveerd.

Nieuwe protesten, weer tientallen doden

Bij de protesten in Venezuela begin 2014 kwamen minstens 43 mensen om het leven, onder wie leden van de veiligheidstroepen. Honderden anderen raakten gewond, duizenden werden gevangengezet. De slachtoffers en hun familie wachten nog steeds op gerechtigheid, waarheid en compensatie. Sinds begin april van dit jaar zijn er volgens officiële cijfers in een nieuwe golf van protesten in het Zuid-Amerikaanse land minstens 91 mensen om het leven gekomen en raakten meer dan 1400 gewond.