Tien jaar Verdrag van Istanbul: twee acties in Den Haag

Vandaag voert Amnesty International twee maal actie in Den Haag. Naast het Binnenhof roepen we Kamerleden op prioriteit te geven aan een nieuwe verkrachtingswetgeving. Bij de Turkse ambassade roepen we de autoriteiten op niet uit het Verdrag van Istanbul te stappen.

Het Verdrag van Istanbul bestaat vandaag precies tien jaar, maar er is weinig reden tot feest. Het verdrag dat geweld tegen vrouwen moet bestrijden, wordt door verschillende Europese landen niet goed nageleefd. De Nederlandse wet is ook nog niet in lijn met dit mensenrechtenverdrag. En Turkije, notabene de plek waar het verdrag tot stand kwam, wil er nu uitstappen.

Amnesty International voert daarom vandaag actie in Den Haag, zowel naast het Binnenhof als voor de Turkse Ambassade. Daarmee onderstrepen we het belang van dit belangrijke verdrag.

Alle onvrijwillige seks verkrachting

Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid presenteerde op 8 maart, Internationale Vrouwendag, een wetvoorstel waarbij alle vormen van onvrijwillige seks strafbaar worden als zijnde verkrachting. ‘Het is zaak dat de nieuwe Tweede Kamer prioriteit maakt van het behandelen van een verbeterde wet’, aldus Martine Goeman, programmaleider Gender en Mensenrechten bij Amnesty International. ‘Wij roepen politici op te laten zien dat Nederland zich volledig committeert aan mensenrechtenverdragen door vernieuwing van het verkrachtingsdelict in de wet tot prioriteit te maken in een nieuw kabinet.’

Op het Plein deelt Amnesty ‘consent-cupcakes’ uit om stil te staan bij het jubileum van het Istanbul-verdrag. Vanuit vrijwel alle fracties zullen Kamerleden aanwezig zijn. Ook kunnen politici en voorbijgangers hun statement plaatsen op de Amnesty JA-muur: zeg JA voor een betere wet tegen verkrachting. Bijna 40.000 Nederlanders en verschillende politici lieten hun foto of steunbetuiging al op deze online muur achter.

Turkse terugtrekking

Daarnaast protesteert Amnesty vandaag bij de Turkse ambassade tegen de terugtrekking van Turkije uit het Verdrag van Istanbul. ‘Turkije wil uit het verdrag stappen, terwijl geweld tegen vrouwen en vrouwenmoord daar aan de orde van de dag zijn. Dat is een hele zorgelijke ontwikkeling, daarom demonstreren we dinsdag ook voor de Turkse ambassade’, aldus Martine Goeman.

Over de hele wereld worden vandaag op straat en online soortgelijke acties gevoerd. De Turkse president Erdoğan kondigde in maart aan dat Turkije zich per 1 juli zal terugtrekken uit het verdrag. Sindsdien gaan vrouwen in Turkije en elders in de wereld de straat op om tegen deze beslissing te protesteren. Ook wereldleiders als de Amerikaanse president Joe Biden en president van de Europese Commissie Ursula von der Leyen spraken er hun afkeur over uit.

Amnesty maakt zich zorgen dat de Turkse terugtrekking uit het verdrag slechts het topje van een gevaarlijke populistische ijsberg is. Verschillende landen in Europa proberen de rechten van vrouwen en lhbti+’ers in te perken. Zij maken daarbij gebruik van een ouderwetse en eenzijdige invulling van het begrip ‘familiewaarden’.

Let’s Talk about YES-campagne

In Nederland zegt 19 procent van de vrouwen en 3 procent van de mannen ooit te hebben meegemaakt dat iemand hun lichaam binnendrong zonder toestemming: verkrachting dus. De huidige Nederlandse wetgeving geeft hen niet voeldoende bescherming. Nu moet er volgens de wet sprake zijn van dwang om iemand voor verkrachting te veroordelen, terwijl 70 procent van de slachtoffers ‘bevriest’ en zich daardoor niet kan verzetten. Dat is een natuurlijk overlevingsmechanisme. Amnesty International voert sinds ruim een jaar actie om de wet te veranderen en om het maatschappelijk bewustzijn over dit probleem te vergroten met de campagne Let’s Talk about YES.

Doe mee aan onze online actie voor snelle invoering van een betere verkrachtingswet.