Vluchtelingen uit Myanmar aan de Moei-rivier op de Thaise grens
© Anadolu Agency via Getty Images

Thailand mag geen mensen uit Myanmar uitzetten

In Thailand zijn zo’n honderd Myanmarezen ondervraagd en werden hun huizen doorzocht. Amnesty International roept de Thaise autoriteiten op hen niet naar Myanmar terug te sturen waar ze door het leger van gevangengezet en gemarteld kunnen worden en zelfs de doodstraf kunnen krijgen.

‘Staatsburgers uit Myanmar die hun land zijn ontvlucht, leven nog steeds in angst om teruggestuurd te worden’, zegt Nang Sein van Amnesty International. ‘Velen vluchtten na de staatsgreep in februari 2021 om bescherming te zoeken tegen het gewelddadige optreden van het Myanmarese leger tegen demonstranten. Ze lopen gevaar, simpelweg omdat ze deelnamen aan vreedzame demonstraties, of vanwege hun politieke overtuigingen. Nu kunnen ze nergens heen en hebben ze weinig mogelijkheden om in hun levensonderhoud te voorzien.’

Belangrijke rol Thailand bij bescherming vluchtelingen

Thailand vangt al lange tijd vluchtelingen op en geeft hen in de hele regio humanitaire hulp. Thailand is het buurland van Myanmar en is lid van de Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), de organisatie die streeft naar het bevorderen van economische, culturele en politieke samenwerking. Het land kan een leidende rol spelen door de broodnodige bescherming te bieden aan mensen die op de vlucht zijn voor onderdrukking in Myanmar.

‘De Thaise autoriteiten moeten het beginsel van non-refoulement hooghouden – het verbod om mensen terug te sturen naar hun land van herkomst als zij daar vervolging vrezen – zoals vastgelegd in zowel het internationale recht als in hun eigen wet ter voorkoming en bestrijding van marteling en gedwongen verdwijning. Deze mensen hebben het recht om waardig te leven en om toegang te krijgen tot asiel’, zegt Nang Sein.

Achtergrond

De autoriteiten doorzochten op 22 en 23 maart 2023 appartementen in Mae Sot in Thailand. Leden van de lokale gemeenschap informeerden Amnesty International dat de autoriteiten een lijst hadden van mensen die gearresteerd zouden worden, onder wie deserteurs, voormalige overheidsmedewerkers die deelnamen aan de beweging van burgerlijke ongehoorzaamheid, politici, activisten en mensen die tot gewapende groeperingen behoren.

Naar schatting honderd mensen, onder wie kinderen, werden buiten hun appartementen ondervraagd en dezelfde dag, op 22 maart, weer vrijgelaten. Volgens een leider van de gemeenschap doorzochten de autoriteiten op 23 maart in Mae Sot een ander gebouw waarin Myanmarese staatsburgers waren gehuisvest. De leider van de gemeenschap verklaarde dat de Thaise autoriteiten foto’s hadden en een lijst van mensen die gezocht werden door het leger van Myanmar.

Als een staat die partij is bij het Verdrag tegen foltering en andere wrede, onterende behandeling of bestraffing, is Thailand verplicht om niemand uit te zetten als diegene het risico loopt op onherstelbare schade.

Meer dan 2 jaar na de staatsgreep door het Myanmarese leger zijn meer dan 1,4 miljoen mensen binnen Myanmar ontheemd geraakt en zijn naar schatting 52.000 mensen naar buurlanden gevlucht, aldus de Hoge Commissaris voor Vluchtelingen van de Verenigde Naties. Myanmarese staatsburgers die op de vlucht zijn voor geweld en vervolging in Myanmar, zoeken al jarenlang hun toevlucht over de grens in Thailand, een trend die zich sinds de staatsgreep heeft voortgezet. Sinds de staatsgreep zijn naar schatting 22.400 mensen Thailand binnengekomen.