In november 2019 protesteren Iraniërs tegen de stijging van de benzineprijzen. © Privé foto
© Private

Ten minste 23 kinderen gedood door veiligheidstroepen tijdens protesten in Iran

Uit nieuw onderzoek van Amnesty International blijkt dat de Iraanse veiligheidstroepen ten minste 23 kinderen hebben gedood tijdens de landelijke protesten van november 2019. Ten minste 22 van hen kwamen om toen de veiligheidstroepen met scherp schoten op ongewapende demonstranten en omstanders.

De omgekomen kinderen zijn 22 jongens in de leeftijd van 12 tot 17 jaar, en een meisje dat tussen de 8 en 12 jaar zou zijn. In Amnesty’s briefing ‘They shot our children’ – Killings of minors in Iran’s November 2019 protests staan de details beschreven.

Schotwonden in het hoofd en bovenlichaam

Amnesty-onderzoekers verzamelden bewijs voor deze doden uit video’s en foto’s, overlijdens- en begrafenisaktes, ooggetuigenverslagen en berichten van familieleden, vrienden en bekenden, en informatie verzameld door mensenrechtenactivisten en journalisten.

In tien gevallen bleken schotwonden in het hoofd of bovenlichaam de doodsoorzaak te zijn. Dat toont aan dat de veiligheidstroepen met scherp schoten. Twee beschrijvingen in de begrafenisaktes lieten duidelijk de verwoestende impact zien van de schoten op de kinderlichamen. In een geval stond beschreven dat het slachtoffer bloedingen, beschadigde hersenen en een verbrijzelde schedel had. Een ander slachtoffer was overleden aan uitgebreide inwendige bloedingen, en een geperforeerd hart en longen.

Doofpot en bedreigingen

Amnesty-onderzoekers spraken met enkele familieleden van omgekomen kinderen. Zij vertelden hoe ze werden bedreigd en geïntimideerd. Ze werden onder meer gevolgd en ondervraagd door leden van de veiligheidsdienst. Ten minste een familie ontving doodsbedreigingen aan het adres van hun kinderen als zij zouden praten over wat er was gebeurd. Sommige families werden gedwongen hun kinderen snel te begraven, in aanwezigheid van veiligheidsagenten, zodat er geen autopsie op de lichamen kon worden verricht. In sommige gevallen kregen de families pas minuten voor de begrafenis het lichaam overhandigd, al gewassen en gehuld in een lijkwade.

Landelijk dodelijk geweld

Twaalf van de 23 dodelijke slachtoffers vielen op 16 november, acht op 17 november en drie op 18 november. Op 15 november braken de protesten in Iran uit, na een onverwachte verhoging van de brandstofprijzen. Er vielen meer dan 300 doden en duizenden gewonden.

De 23 kinderen zijn omgekomen in dertien verschillende steden verspreid over Iran. Dat laat zien hoe wijdverbreid het harde optreden van de veiligheidsdiensten was. Amnesty heeft de Iraanse autoriteiten verzocht om meer details omtrent deze kinderen. Tot nu toe is hier nog geen gehoor aan gegeven.

Oproep Amnesty International

De Iraanse autoriteiten hebben geen onderzoek gedaan naar de gedode demonstranten en omstanders. Het is daarom van belang dat de lidstaten van de VN Mensenrechtenraad een onderzoek aanvragen. Er moet een onafhankelijk en onpartijdig onderzoek komen naar deze dodelijke slachtoffers. De opdrachtgevers en uitvoerders moeten worden berecht.

Lees meer details in het Engelstalige persbericht.