Saudische Souad al-Shammari is vrij!

Op 29 januari kwam de Saudische vrouwenrechtenactiviste Souad al-Shammari na drie maanden gevangenis vrij. De voorwaarden van haar vrijlating zijn nog onduidelijk.

Op 29 januari kondigde de nieuwe koning van Saudi-Arabië, Salman bin Abdulaziz Al Saud, een koninklijk pardon af. Het is onduidelijk of Al-Shammari’s vrijlating daaronder valt. Volgens haar dochter moest ze een document tekenen waarin ze belooft haar activisme op een lager pitje te zetten.

Zonder aanklacht vast

Souad al-Shammari werd op 28 oktober 2014 opgepakt. Na een vier uur durende ondervraging werd ze zonder aanklacht gevangengezet op de vrouwenafdeling van de Briman-gevangenis in Jeddah. Ze kreeg te horen dat ze vastgehouden zou worden tot de volgende ondervraging. Na drie maanden kwam ze vrij.

Al-Shammari is bekend om haar strijd tegen het voogdij-systeem in haar land, waarbij vrouwen een onderschikte rol spelen. Ze nam deel aan campagnes tegen het rijverbod voor vrouwen en staat aan het hoofd van het Saudi Arabian Liberals Network, een netwerk van activisten die vreedzaam oproepen tot sociale en politieke hervorming. Raif Badawi is een van de oprichters van dit netwerk. Hij werd in 2014 veroordeeld tot onder andere tien jaar cel en 1.000 stokslagen voor zijn online activisme. Op 9 januari kreeg hij in het openbaar zijn eerste vijftig stokslagen.

Amnesty voerde intensief actie voor de vrijlating van Souad al-Shammari, onder meer via de Spoedacties. Meer dan 50.000 mensen tekenden de petitie voor haar. Dank voor alle steun!