Jamal Khashoggi, journalist uit Saudi-Arabië, werd in het Saudische consulaat in Istanbul vermoord.

Saudi-Arabië: Roep om verantwoording over de moord op Khashoggi neemt toe

De druk neemt toe om de autoriteiten van Saudi-Arabië ter verantwoording te roepen over de buitengerechtelijke executie van journalist Jamal Khashoggi en andere langdurige schendingen van de mensenrechten van journalisten, critici en mensenrechtenverdedigers.

De publicatie van het langverwachte Amerikaanse inlichtingenrapport waarin staat dat de Saudische kroonprins Mohammed bin Salman verantwoordelijk is voor de moord op Khashoggi leidde tot sancties tegen verschillende Saudische functionarissen. Reporters Without Borders (RSF) diende een klacht in tegen de kroonprins bij de Duitse procureur-generaal vanwege de buitengerechtelijke executie van Khashoggi en de bredere vervolging van journalisten in Saudi-Arabië.

Niet vergeten

‘Ruim twee jaar nadat de staat opdracht gaf voor de moord op Jamal Khashoggi weet zijn familie nog steeds niet waar zijn stoffelijk overschot is, terwijl hoge ambtenaren niet worden vervolgd en vrij zijn om hun gewelddadige optreden tegen vreedzame dissidenten voort te zetten’, zegt Heba Morayef van Amnesty International. ‘Toch is de zaak van Khashoggi niet vergeten.’

Amnesty International heeft herhaaldelijk benadrukt dat het gesloten proces in Saudi-Arabië, waarbij acht mensen werden veroordeeld wegens de moord op Jamal Khashoggi, niet geloofwaardig en transparant was. De organisatie riep keer op keer op tot een internationaal, onafhankelijk en onpartijdig onderzoek zodat de verantwoordelijken, ongeacht hun rang of status, voor de rechter kunnen worden gebracht. Zijn gedwongen verdwijning, marteling en buitengerechtelijke executie zijn misdaden volgens het internationaal recht die door elke staat kunnen worden onderzocht en vervolgd.

Stelselmatige onderdrukking

‘De brute moord op Jamal Khashoggi kan niet los worden gezien van hoe de Saudische regering stelselmatig journalisten, mensenrechtenverdedigers en het maatschappelijk middenveld aanpakt. Deze huiveringwekkend georkestreerde campagne om dissidenten en politieke tegenstanders binnen en buiten het land de mond te snoeren, vindt al jaren plaats onder leiding van de hoogste regionen binnen de Saudische regering’, zegt Heba Morayef. ‘De Saudische autoriteiten moeten onmiddellijk tientallen vreedzame critici en mensenrechtenverdedigers vrijlaten die onterecht vastzitten, alleen maar omdat ze vreedzaam hun mening uitten.’

Amnesty documenteerde de zaken van 47 mensen in Saudi-Arabië die gevangenisstraffen van maximaal 30 jaar uitzitten voor het vreedzaam uitoefenen van hun recht op vrije meningsuiting, vereniging en vreedzame vergadering. Onder hen onder meer vrouwenrechtenactivist Loujain al-Hathloul die onlangs voorwaardelijk werd vrijgelaten en in hoger beroep ging tegen haar veroordeling.