Yana Antonova
© private

Rusland veroordeelt vreedzame activist

De Russische activist Yana Antonova werd op 2 oktober 2020 schuldig bevonden aan ‘deelname aan de activiteiten van een ongewenste organisatie’. Ze werd veroordeeld tot 240 uur taakstraf vanwege haar werk voor de Russische mensenrechtenorganisatie Open Russia.

Op 18 januari 2019 opende de politie een zaak tegen de toenmalige lokale coördinator van Open Russia, dat door de procureur-generaal als ‘ongewenst’ was bestempeld. Antonova werd vervolgd vanwege het plaatsen van een video waarin het tekort aan scholen in de regio Krasnodar werd aangekaart. Amnesty International voerde tevergeefs actie om haar veroordeling te voorkomen. Yana Antonova gaat tegen het vonnis in beroep.

Ongewenste organisatiewet

Met de Ongewenste Organisatiewet is het mogelijk het werk van maatschappelijke organisaties in Rusland geheel te verbieden. De definitie van een ‘ongewenste organisatie’ is vaag. Het kunnen non-gouvernementele organisaties zijn, maar ook de media of politieke partijen kunnen ermee worden aangepakt. Dat geldt ook voor individuen die samenwerken met een ‘ongewenste organisatie’. Volgens de Ongewenste Organisatiewet is de eerste keer dat iemand wordt geassocieerd met een ‘ongewenste organisatie’ een administratief misdrijf. Wanneer dit voor de tweede keer gebeurt, is dit een strafbaar feit waarvoor maximaal 6 jaar gevangenisstraf kan worden opgelegd. Sluiting kan volgen wanneer de organisatie een bedreiging vormt voor de nationale veiligheid, de grondwet, of voor de strijdkrachten. De wet zou ook gebruikt kunnen worden om de deuren van het Amnesty-kantoor in Moskou te sluiten.

Lees meer over de mensenrechtensituatie in Rusland.