De Russische arts Anastasia Vasilyeva uitte haar twijfels over de aanpak van de coronacrisis door de Russische autoriteiten. Ze werd gearresteerd en kreeg een boet.
© AlyansVrachey

Rusland pakt arts op die aanpak coronacrisis bekritiseerde

In Rusland werd Anastasia Vasilyeva, arts en leider van een vakbond voor medisch personeel, op gewelddadige wijze gearresteerd. Ze had haar twijfels geuit over de aanpak van de coronacrisis door de Russische autoriteiten.

Vandaag werd bekend dat Vasilyeva weer is vrijgelaten en een boete kreeg van 16.000 roebel, omgerekend zo’n 20 euro. Amnesty blijft haar situatie in de gaten houden.

‘Het is verbijsterend dat de Russische autoriteiten banger lijken voor kritiek dan voor het dodelijke coronavirus covid-19,’ zegt Natalia Zviagina, directeur van Amnesty Rusland. ‘Ze rechtvaardigen de arrestatie en detentie van Anastasia Vasilyeva omdat zij en andere artsen de reisbeperkingen zouden hebben geschonden. In werkelijkheid brachten ze vitale beschermende kleding naar een lokaal ziekenhuis. De autoriteiten zijn bereid om gezondheidswerkers te straffen die het aandurven de tekortkomingen in de medische zorg bloot te leggen.’

Gewelddadige arrestatie

Amnesty roept de Russische autoriteiten op om een onderzoek in te stellen naar het gedrag van de politie tijdens de arrestatie. Agenten verstikten Vasilyeva en sloegen haar in haar buik waarna ze flauwviel.

Achtergrond

Anastasia Vasilyeva, collega’s van de vakbond Alliantie van Artsen en meereizende journalisten werden op 2 april gearresteerd nadat ze maskers en andere beschermende materialen bij een ziekenhuis hadden afgegeven. Ze werden aangeklaagd vanwege het ‘niet naleven van de regels om een noodsituatie te voorkomen en tegen te gaan’. Later werden ze weer vrijgelaten. Alleen Anastasia Vasilyeva mocht niet weggaan en werd met geweld weer naar binnen gesleurd. Volgens berichten stikte ze bijna en werd ze in haar buik geslagen waarna ze het bewustzijn verloor. Het duurde zes uur voordat ze contact mocht hebben met een advocaat. Ze werd aangeklaagd vanwege het ‘niet gehoorzamen van een politieagent’. Enkele dagen eerder, op 31 maart, moest Vasilieva zich melden bij het Onderzoekscomité. Daar werd ze ondervraagd over een post op YouTube waarin ze artsen oproept niet zonder beschermende kleding te werken.