© Komanda 29

Rusland: Lhbt-Netwerk en mensenrechtenadvocaten op lijst ‘buitenlandse agenten’

In Rusland zijn het Lhbt-Netwerk, een prominente groep die opkomt voor de rechten van de lhbti-gemeenschap, en vijf mensenrechtenadvocaten van Komanda 29 door het ministerie van Justitie toegevoegd aan de lijst van ‘buitenlandse agenten’.

‘Het is meer dan beschamend dat toegewijde, principiële advocaten die de rechten verdedigen van mensen die het doelwit zijn in politiek gemotiveerde zaken, en ook verdedigers van lhbti-rechten niet welkom zijn in het Rusland van Poetin en als ‘buitenlands’ worden bestempeld’, zegt Natalia Zviagina van het Amnesty-kantoor in Rusland.

Homofobie in Tsjetsjenië

Lhbt-Netwerk bracht gruwelijke misdrijven tegen homoseksuelen in Tsjetsjenië aan het licht en hielp mensen die gevaar lopen te evacueren. Nu is het Lhbt-Netwerk zelf het slachtoffer van vervolging, iets waar steeds meer mensenrechtenverdedigers mee worden geconfronteerd in Rusland.

‘De autoriteiten zeggen dat het noodzakelijk is om “nationale belangen” te beschermen en weerstand te bieden aan “buitenlandse invloed” waarbij ze het Russische maatschappelijk middenveld steeds verder onderdrukken’ zegt Natalia Zviagina. ‘Wat werkelijk in het nationale belang is, is het beschermen, handhaven en respecteren van alle mensenrechten voor iedereen. Deze represailles tegen mensenrechtenverdedigers en maatschappelijke organisaties moeten stoppen en de wetten voor “buitenlandse agenten” en “ongewenste organisaties” moeten onmiddellijk worden ingetrokken.’

Achtergrond

Op 8 november 2021 plaatste het Russische ministerie van Justitie het Lhbt-Netwerk en vijf advocaten van de onlangs ontbonden mensenrechtengroep Komanda 29 (Team 29), onder wie de oprichter en vooraanstaande advocaat Ivan Pavlov, op de lijst van ‘buitenlandse agenten’. Pavlov en zijn collega’s boden hulp aan het maatschappelijk middenveld en politieke activisten en groepen die het doelwit zijn van de autoriteiten, waaronder de anti-corruptiestichting FBK van Aleksei Navalny.

Het Russische Lhbt-Netwerk speelde een cruciale rol bij de ontmaskering van een meedogenloze ‘anti-homo’-campagne in Tsjetsjenië, waarbij tientallen mannen werden ontvoerd, gemarteld en van wie meerdere waarschijnlijk werden vermoord vanwege hun (vermeende) seksuele geaardheid. De groep bood ook onderdak aan slachtoffers van homofobe aanvallen vanuit Tsjetsjenië en elders in het land, en hielp bij hun verhuizing naar veiligere locaties binnen en buiten Rusland.