Begeleider van gevangenen die worden overgeplaatst
© © Yuri SmityukTASS via Getty Images

Rusland: advocaat gevlucht na bedreigingen

De Russische advocaat Irina Biryukova is na bedreigingen haar land ontvlucht. Ze vluchtte nadat ze videobeelden openbaarde waarop te zien is hoe een cliënt in de gevangenis in elkaar wordt geslagen.

Op 20 juli 2018 bracht Irina Biryukova een video uit 2017 naar buiten waarin achttien gevangenismedewerkers de gedetineerde Yevgeny Makarov aanvallen. Dat gebeurde in strafkolonie IK-1 in Midden-Rusland. Volgens Birykova vertelde een bron in de gevangenis haar daarna dat de bewakers nu wraak willen nemen en haar iets willen aandoen.

Snel onderzoek

‘De Russische autoriteiten moeten Irina Biryukova en Yevgeny Makarov beschermen. We roepen de autoriteiten op om snel een onafhankelijk en onpartijdig onderzoek in te stellen naar de bedreiging van Biryukova’, zegt Marie Struthers, Amnesty’s hoofd voor Oost-Europa en Centraal-Azië. ‘Er moet een einde komen aan de angstcultuur en de voortdurende straffeloosheid in het Russische strafsysteem.’

Personeelsleden gedetineerd

Het Russische Onderzoekcomité maakte 23 juli bekend dat zes beambten van stafkolonie IK-1 zijn gedetineerd nadat de videobeelden naar buiten kwamen. Dat het onderzoek is gestart, is een goede zaak. Maar doordat een nationaal mechanisme ontbreekt dat marteling tegengaat, zal deze strafzaak tegen de folteraars van Makarov een uitzondering zijn en niet de regel.

Amnesty maakt zich nog steeds ernstige zorgen over de veiligheid van Yevgeny Makarov en de duizenden andere gedetineerden die in Rusland in voorarrest zitten in detentiecentra, strafkolonies, en politiebureaus. Beweringen over marteling zijn er wijdverbreid, maar onderzoek hiernaar vindt zelden plaats.

Lees meer over gevangenisomstandigheiden in Rusland, problemen bij het vervoeren van gevangenen, marteling van gevangenen, onder meer om zo een bekentenis af te dwingen.

Meer over dit onderwerp