Amada Martínez van de inheemse Tekoha Sauce-gemeenschap in Paraguay
© Amnesty International/Gustavo Luis Pereira Verly

Paraguay: inheemse gemeenschap krijgt bescherming

De autoriteiten van Paraguay hebben een onpartijdig en onafhankelijk onderzoek gevraagd naar de aanval op Amada Martínez. Zij is de leider van de inheemse gemeenschap van de Tekoha Sauce. Ook bieden de autoriteiten de gemeenschap bescherming.

Op 8 augustus 2018 werd mensenrechtenverdediger Amada Martínez door drie gewapende mannen bedreigd. De mannen droegen uniformen van de Paraguayaans-Braziliaanse Itaipú-waterkrachtcentrale. Nadat Amnesty een spoedactie voor haar was begonnen, kon Martínez een klacht indienen bij het kantoor van de Openbaar Aanklager. Ook vroeg ze bescherming bij de directeur Mensenrechten van het kantoor van de aanklager. De directeur gelastte daarop het onderzoek naar de aanval.

Extra bescherming en hulpgoederen

Daarnaast erkende het Instituut voor Inheemse zaken afgelopen september Cristóbal Martínez als vertegenwoordiger van de inheemse Tekoha Sauce-gemeenschap. Daardoor kan de gemeenschap de grond van hun voorouders bij de rechtbank opeisen. Bovendien beval de viceminister van Veiligheid de directeur Mensenrechten van het ministerie van Binnenlandse Zaken om de gemeenschap te steunen bij hun aanspraak op het land van hun voorouders. Tevens bood hij aan een politiepost in te richten ter bescherming van de bewoners. Later kreeg de gemeenschap ook een partij hulpgoederen.

Meer over dit onderwerp