Palestijnse vlag

Palestijnse veiligheidstroepen voeren repressie op met bruut geweld

De Palestijnse autoriteiten op de bezette Westelijke Jordaanoever slaan vreedzame protesten met harde hand neer. Journalisten, activisten en advocaten worden gearresteerd en gevangenen gemarteld.

De spanningen in Palestina lopen op nadat Bekijk ook: Dood van Palestijnse activist in hechtenis moet transparant en effectief worden onderzocht . De demonstraties die daarop volgden werden door veiligheidstroepen met harde hand neergeslagen. In de avond van 5 juli arresteerden ze minstens 15 mensen, onder wie demonstranten, journalisten en een advocaat, nadat ze eerst met geweld een vreedzame demonstratie uit elkaar hadden geslagen.

Doelbewuste campagne

De Palestijnse autoriteiten voeren doelbewust de repressie op, zegt Saleh Higazi, onderdirecteur Midden-Oosten en Noord-Afrika bij Amnesty International. ‘President Mahmoud Abbas moet hier onmiddellijk een eind aan maken en ervoor zorgen dat de politieagenten en andere leden van de veiligheidstroepen ter verantwoording worden geroepen voor deze mensenrechtenschendingen, te beginnen met een onafhankelijk en onpartijdig onderzoek naar de dood van Nizar Banat.’

Volgens de Palestijnse ombudsman blijkt uit de voorlopige resultaten van de autopsie dat Nizar op veel plekken van zijn lichaam wonden en blauwe plekken had, waaronder ‘striemen op zijn polsen en ribbreuken’. Dit duidt erop dat hij in gevangenschap is geslagen.

Aanval op vreedzame sit-in

Een van de ernstigste incidenten van onwettig geweld vond plaats op 5 juli, toen Palestijnse veiligheidstroepen insloegen op een vreedzame sit-in voor een politiestation. Familieleden en supporters hadden zich daar verzameld om te demonstreren tegen de gevangenneming van zes mannen die van plan waren om deel te nemen aan een andere vreedzame demonstratie. De politie sloeg de menigte uiteen met knuppels, sleepte demonstranten over de grond, besproeide ze met pepperspray en trok aan hun haar.

Pepperspray in het gezicht

Shawan Jabarin, directeur van mensenrechtenorganisatie Al-Haq, was getuige van de aanval. ‘Ik zag politieagenten zonder enige aanleiding mannen en vrouwen op een brute manier aanvallen,’ vertelde hij aan Amnesty International. ‘Een oudere man, de vader van een gevangene, kreeg pepperspray in zijn gezicht; vrouwen werden aan hun haren naar de grond getrokken. Ik zag een journalist die door politieagenten naar het politiestation werd gesleept. Hij werd op zijn lichaam en hoofd geslagen. Het was een ontzettend nare en beschamende vertoning.’

Stokken en knuppels

De Palestijnse veiligheidstroepen hebben de laatste tijd minstens zes keer onwettig geweld gebruikt tegen vreedzame demonstranten. Zo werden op 26 en 27 juni demonstranten geslagen met houten stokken en knuppels, werd er pepperspray tegen hen gebruikt en werd de telefoons afgepakt van mensen die de gebeurtenissen wilden filmen. Op 3 juli demonstreerden honderden Palestijnen in Ramallah tegen president Abbas. Veiligheidstroepen arresteerden daarbij Ghassan al-Saadi, een uitgesproken criticus van het Palestijnse bewind. Daarbij werd hij gestompt, geschopt en geslagen met knuppels.

Buitenlandse steun opschorten

De Palestijnse autoriteiten mogen niet toestaan dat dit soort misstanden ongestraft kunnen blijven bestaan, vindt Saleh Higazi van Amnesty. ‘EU-staten, de VS en het VK moeten onmiddellijk hun militaire en andere steun aan de Palestijnse veiligheidstroepen en politie opschorten, zolang deze geen verantwoording afleggen voor hun daden en de mensenrechten niet respecteren.’