Brigitte Kafui Adjamagbo

Oppositieleden Togo vrijgelaten

In Togo zijn Brigitte Kafui Adjamagbo en Gérard Yaovi Djossou vrijgelaten. Ze werden eind november 2020 gearresteerd nadat ze hadden opgeroepen om te demonstreren tegen de regering.

Kafui Adjamagbo en Yaovi Djossou werken voor Dynamique Monseigneur Kpodrzo (DMK), een coalitie van oppositiepartijen en maatschappelijke organisaties in Togo. Ze werden opgepakt nadat de DMK had opgeroepen om te demonstreren tegen de uitslag van de presidentsverkiezingen en het lastigvallen van leden van de oppositie. De twee oppositieleden werden op 4 december 2020 beschuldigd van ‘criminele samenzwering en het ondermijnen van de interne veiligheid van de staat’.

Dankwoorden

Beiden dankten Amnesty International voor haar inspanningen. ‘Enorm veel dank aan Amnesty,’ zei Brigitte Kafui Adjamagbo. ‘Jullie acties waren echt effectief.’ Gérard Yaovi Djossou liet weten: ‘Gedurende mijn detentie informeerde mijn familie me over wat jullie hebben gedaan. Veel dank.’

Amnesty blijft actie voor hen voeren totdat de verzonnen aanklachten zijn ingetrokken.

Achtergrond

In februari 2020 werd Faure Gnassingbé voor de vierde keer president. Oppositieleider Agbéyomé Kodjo beschuldigt de regering van wijdverspreide stembusfraude. Volgens de verkiezingscommissie kreeg Gnassingbé 72 procent van de stemmen en Kodjo 18 procent.