© Getty Images

Medische behandeling voor activist uit Westelijke Sahara

Na meer dan 18 maanden huisarrest slaagde de activist Sultana Khaya erin haar huis te verlaten voor een medische behandeling in Spanje. Khaya liep psychische en fysieke verwondingen op als gevolg van verschillende politie-aanvallen.

Sultana Khaya is een prominente mensenrechtenverdediger uit de Westelijke Sahara, dat door Marokko werd geannexeerd. Ze zet zich in voor de rechten van de inheemse Sahrawi-bevolking.

Willekeurig huisarrest

Sultana Khaya werd op 19 november 2020 door de Marokkaanse autoriteiten onder huisarrest geplaatst. Sindsdien waren er veiligheidstroepen voor haar huis gestationeerd. De autoriteiten brachten Sultana Khaya nooit op de hoogte van de reden van haar arrestatie. Zeer waarschijnlijk was dit vanwege haar inzet voor de rechten van de Sahrawi.

Tijdens het huisarrest drongen soldaten meermaals het huis van Khaya binnen. Ze sloegen haar en verkrachtten haar zus en 80-jarige moeder. Tot op heden is er geen onderzoek gedaan naar de marteling en mishandeling door de veiligheidstroepen.

Op de vlucht

Sultana Khaya vertrok met haar zus Luaara Khaya en twee Amerikaanse vrijwilligers, die meer dan 2 maanden bij haar doorbrachten om haar te beschermen tegen verder politiegeweld. De groep reisde via de Canarische Eilanden naar Spanje. Beveiligingsagenten volgden de groep vanuit haar huis in Boujdour en omsingelden het huis in de stad Laayoune waar ze 2 dagen verbleven. De agenten probeerden echter niet om te voorkomen dat Sultana Khaya of de vrijwilligers het land verlieten.

Hoewel het een opluchting is dat Sultana Khaya het land veilig heeft kunnen verlaten, zijn er geen garanties dat ze de Westelijke Sahara opnieuw kan binnenkomen.

Achtergrond

De onwettige detentie van Sultana Khaya en haar familie maakt deel uit van campagne van de Marokkaanse autoriteiten om Sahrawi-activisten en andere critici over de annexatie van de Westelijke Sahara te onderdrukken. Steeds meer Sahrawi-activisten worden slachtoffer van gerichte aanslagen. Er is een geschil tussen Marokko en onafhankelijkheidsbeweging Polisario. Marokko annexeerde het gebied in 1975 en claimt de soevereiniteit. Polisario roept op tot een onafhankelijke staat op het grondgebied.