Emil Kurbedinov, Krim

Krim: advocaat opgepakt

Advocaat Emil Kurbedinov is opgepakt op de door Rusland bezette Krim. Hij wordt aangeklaagd vanwege een Facebookbericht dat hij vijf jaar geleden plaatste. Eerder deze week werd ook al mensenrechtenverdediger Lev Ponomarev gearresteerd, eveneens vanwege een bericht op Facebook.

‘De gelijkenis tussen beide zaken is zonneklaar, ook al zijn ze niet direct aan elkaar gerelateerd’, zegt Marie Struthers van Amnesty International. ‘Beide mannen zijn prominente leden van de mensenrechtengemeenschap en beiden zijn om die reden een weloverwogen mikpunt van de Russische autoriteiten. Die misbruiken sociale media om activisten aan te vallen. Deze politiek gemotiveerde aanklachten moeten ingetrokken worden en Kurbedinov moet onmiddellijk en onvoorwaardelijk worden vrijgelaten.’

Achtergrond

Emil Kurbedinov, advocaat van een aantal Krim-Tataarse activisten die door de Russische autoriteiten worden vervolgd, werd op 6 december vastgezet door functionarissen van het Russische ministerie van Binnenlandse Zaken. Hij zal worden aangeklaagd vanwege ‘propaganda of het publiekelijk tonen van Nazi- of andere extremistische voorwerpen of symbolen’, wat bij wet verboden is.

In 2013 postte Kurbedinov op Facebook een bericht over een evenement van Hizb ut-Tahrir in Simferopol op de Krim. Een aantal organisaties en groeperingen die in Oekraïne wettelijk zijn toegestaan, waaronder de orthodox-islamitische organisatie Hizb ut-Tahrir, zijn in Rusland verboden.

Meer over dit onderwerp