Kranslegging Amnesty regio Zuid-Holland - Zeeland en scholieren
© Arie Raaphorst

Kransen leggen namens Amnesty International

Ter gelegenheid van de Dodenherdenking legde burgemeester Aboutaleb namens het gemeentebestuur van Rotterdam op 4 mei  een krans bij het Zadkine-monument op Plein 1940. Diverse organisaties legden ook een krans, waaronder een delegatie van Amnesty International regio Zuid-Holland-Zeeland.

Ook dit jaar waren er scholieren aanwezig die samen met de organisaties de kransen legden. Bij de Amnesty-afvaardiging waren dat een leerling van groep 8 van basisschool Tarcisius en een leerling uit havo 4 van S.G. Melanchthon.

Jongeren betrekken bij herdenking

Een groep leerlingen van basisschool ’t Landje las zelfgemaakte gedichten voor over de verschrikkelijke gebeurtenis op 14 mei 1940. Binnen een kwartier kwamen toen bijna 900 Rotterdamse burgers om het leven bij een Duits bombardement. Vrijwel de gehele binnenstad veranderde in een vuurzee.

Na afloop van de plechtigheid bleef Aboutaleb nog geruime tijd napraten. Hij vindt het belangrijk dat vooral jonge mensen betrokken zijn bij de herdenking. Voor iedereen, maar vooral voor de nieuwe generatie, is deze jaarlijks terugkerende plechtigheid een onvergetelijke gebeurtenis.

Amnesty Krans regio Zuid-Holland Zeeland

Gastlessen op school

Net als vorig jaar was Peter Froon (als vrijwilliger in de regio onder andere actief als gastdocent) lid van de Amnesty-delegatie op Plein 1940.  In de weken voorafgaande aan de kranslegging vertelde Peter als gastdocent  waarom Amnesty bij de kranslegging aanwezig is en wat de rol van Amnesty in het bijzonder daarbij is.

Interesse in Amnesty-gastlessen? Klik hier.

Op 14 mei is Amnesty op hetzelfde plein opnieuw aanwezig bij de herdenking van het bombardement op Rotterdam.