Azimjan Askarov uit Kirgizië

Kirgizië: activist Askarov in gevangenschap overleden

Kunstenaar en mensenrechtenactivist Azimjan Askarov uit Kirgizië is op 25 juli 2020 in gevangenschap overleden. Hij zat al tien jaar gevangen. Zijn gezondheid was in die tijd ernstig verslechterd. Askarov had hart- en longproblemen en kreeg daarvoor niet de medicatie die hij nodig had.

De van oorsprong Oezbeekse Askarov was voorzitter van een mensenrechtenorganisatie in Zuid-Kirgizië. Hij documenteerde mishandelingen door de politie.

Gedwongen bekentenis

In juni 2010 werd hij opgepakt nadat hij filmopnames en foto’s maakte van etnisch geweld tussen Kirgiezen en Oezbeken. Askarov werd aangeklaagd voor medeplichtigheid aan de moord op een Kirgizische politieagent. Die aanklacht was verzonnen.

Op het politiebureau werd hij mishandeld om een bekentenis af te dwingen. De openbaar aanklager weigerde de mishandeling te onderzoeken. In 2010 werd Askarov tot levenslang veroordeeld. Hij zat de afgelopen jaren in eenzame opsluiting.

De gevangenisautoriteiten ontkenden dat de gezondheidstoestand van Askarov slecht was en verklaarden dat hij medische zorg in de gevangenis had geweigerd.

Onderdrukking minderheden

Ondanks vele inspanningen, zowel voor als achter de schermen, oproepen van Amnesty International, de Verenigde Naties en de Europese Unie, weigerden de Kirgizische autoriteiten Askarov vrij te laten. Dit toont wederom aan dat het rechtssysteem gebruikt wordt om etnische minderheden in Kirgizië te onderdrukken.