flag of Iran

Iran: vrouwelijke voetbalfan die zichzelf in brand stak overleden

De 29-jarige Sahar Khodayari stak zichzelf op 2 september in brand nadat zij was aangeklaagd omdat zij een voetbalwedstrijd bezocht. Zij is aan haar verwondingen overleden.

In Iran mogen vrouwen geen voetbalstadions betreden. De 29-jarige Sahar Khodayari kwam hiertegen in verzet en betrad – verkleed als man – het stadion in Teheran in maart 2019. Ze wilde de wedstrijd bekijken tussen haar team, Esteghlal, en een team uit de Verenigde Arabische Emiraten. Veiligheidsmedewerkers zagen dat ze een vrouw was en hielden haar aan. Ze werd vastgezet in de Shahr-e Rey-gevangenis – een oude kippenboerderij waar vrouwen onder slechte omstandigheden gevangenzitten. Na twee dagen kwam ze op borgtocht vrij.

Zelfverbranding

Khodayari zou op 2 september voor de rechtbank zijn verschenen in Teheran. Ze werd aangeklaagd voor het ‘openlijk begaan van een zondige handeling door in het openbaar te verschijnen zonder hijab’ en het ‘beledigen van beambten’. Haar zaak werd uitgesteld. Nadat ze de rechtbank had verlaten, gooide ze benzine over zich heen en stak zichzelf in brand voor het gerechtsgebouw. Volgens medewerkers van het ziekenhuis had ze brandwonden op 90 procent van haar lichaam. Ze overleed op 9 september.

Stadionverbod voor vrouwen

Voor zover we weten is Iran het enige land dat vrouwen tegenhoudt en straft wanneer ze een voetbalstadion willen bezoeken. Dit moet onmiddellijk ophouden. Ook de internationale gemeenschap en de FIFA moeten zich hierover uitspreken. Het verhaal van Khodayari leidde in Iran tot veel ophef. Politici, beroemdheden en voetballers spraken zich uit tegen het stadionverbod voor vrouwen.

Lees meer in het Engelse persbericht.

Meer over dit onderwerp