Internationale Vrouwendag in Leiden: ruim 75 kaarten voor Saudische vrouwen

LEIDEN. Op 10 maart 2019 vond in Leiden een workshop van Amnesty International plaats in het kader van de viering van Internationale Vrouwendag. Marianne Reijnhoudt vertelde daar over het werk van Amnesty International. Zij gaf aan dat Amnesty – een onafhankelijke, niet partijdige organisatie – zich bezig houdt met het bevorderen van mensenrechten en het bestrijden van mensenrechtenschendingen over de hele wereld.

Na de inleiding van Marianne Reijnhoudt begon een schrijfmarathon. Ongeveer 20 dames gingen aan de slag met de beschikbare kaarten. Er lagen verschillende tekstvoorbeelden klaar om over te nemen. Diverse dames hebben meerdere kaarten geschreven en deze later in de middag door andere vrouwen laten ondertekenen. In totaal zijn er ruim 75 kaarten geschreven. Een mooie score! De kaarten worden naar Saudische vrouwen in de gevangenis gestuurd. Ook werden er petitielijsten getekend, die naar de koning van Saudi-Arabië worden gestuurd met de oproep deze mensenrechtenverdedigsters niet onrechtmatig vast te houden.

Op Internationale Vrouwendag, jaarlijks op 8 maart, is er extra aandacht voor mensenrechtenverdedigsters. Vrouwen lopen een verhoogd risico om opgepakt te worden. Zij worden in bepaalde landen door de samenleving, hun man en/of familie in een ondergeschikte rol geduwd en vaak mishandeld. Dappere vrouwen strijden vreedzaam voor hun recht, maar belanden hiervoor vaak onterecht in de gevangenis.

Zie voor meer informatie over Internationale Vrouwendag en de acties van Amnesty International: https://www.amnesty.nl/encyclopedie/dag-van-de-vrouw-8-maart