Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan, Aziza al-Youssef, Samar Badawi en Nassima al-Sada voerden actie tegen het Saudische verbod op autorijden voor vrouwen en op het systeem waarbij vrouwen voor veel zaken afhankelijk zijn van hun mannelijke voogd.
© Amnesty International

Actie voor vrouwendag (8 maart)

Rond 8 maart voeren we actie voor Saudische activisten die zich hebben ingezet tegen het autorijverbod voor vrouwen. Sinds afgelopen zomer is dat rijverbod opgeheven, maar Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan, Aziza al-Yousef en andere activisten die zich hiervoor inzetten, zitten gevangen en werden gemarteld.

De actie

1. We verzamelen handtekeningen op een petitie waarin we de Saoedische autoriteiten oproepen om deze activisten te beschermen tegen marteling en hen onmiddellijk vrij te laten.
  2. We sturen ook groetenkaarten naar de gevangenis waar Loujain, Iman en Aziza vastzitten om deze dappere vrouwen een hart onder de riem te steken.
  3. En, vanwege internationale vrouwendag hebben we ook kaartjes die je zelf kunt sturen naar iemand die jij bewondert. Zo kun je iemand in het zonnetje zetten, laten weten dat je aan haar denkt, én aandacht vragen voor mensenrechtenverdedigers zoals Loujain, Iman en Aziza.

De materialen
Je kunt hieronder materialen bestellen voor je eigen actie. We zullen ze vanaf eind februari versturen. Je kunt ook nu meteen online tekenen.

• Bestelformulier
  • Adresgegevens
  • Aantal petities, op 1 vel kunnen 10 handtekeningen
  • Aantal posters (A3)