“Ik vind dat iedereen het recht heeft op leven”

Deze week spraken wij met Lilli uit Rotterdam. Lilli is 11, zit in groep 7 en heeft haar spreekbeurt en werkstuk over de doodstraf gehouden. Alhoewel het lijkt alsof de doodstraf verleden tijd is, blijkt uit het Amnesty rapport dat in sommige landen deze straf nog steeds wordt toegepast.

De cijfers zijn schrikbarend en vragen om actie. Het creëren van bewustwording is al een kleine stap in de goede richting. Toen Lilli op het nieuws zag dat Donald Trump in zijn laatste dagen van zijn presidentschap gevangenen de doodstraf wilde opleggen, besloot zij zich hierin te verdiepen en haar spreekbeurt over dit onderwerp te houden.

Lilli heeft verteld over de soorten doodstraf, uitgelegd hoe zoiets werkt en de geschiedenis in kaart gebracht. Tot haar verbazing waren sommige kinderen uit de klas van mening, dat de doodstraf legaal moet zijn. Lilli vindt de doodstraf iets ergs en engs. “Ik vind dat je dit aan niemand moet geven”.

Lilli zit daarnaast niet stil. Zo heeft zij op school meegedaan met een sponsorloop, waarbij ze geld hebben opgehaald voor Oekraïne. Ook heeft ze flessen ingezameld voor een goed doel. Lilli vindt het leuk om zich in te zetten voor goede doelen en wil daar zeker mee doorgaan.

Wil jij nou ook je spreekbeurt of werkstuk houden over de doodstraf of een ander thema? Klik dan hier voor de spreekbeurt/werkstuk pakketten.