Ieder die strijdt voor gerechtigheid vindt ons aan zijn zijde

Mensenrechten zijn de hoeksteen van ons beleid. De bescherming van vrijheid van meningsuiting en mensenrechtenverdedigers zijn voor ons een prioriteit. Wij willen in het bijzonder opkomen voor vrouwen, en voor de uitbanning van geweld tegen hen.

Quizvraag. Is de bovenstaande tekst van…
A) Amnesty International (het zal eens niet)
B) de Nederlandse regering

Door: Emile Affolter, persvoorlichter bij Amnesty Nederland

Het antwoord is B, de Nederlandse regering.

En de kop van dit blog? Die komt van koning Willem Alexander. Hij sprak deze mooie woorden tijdens zijn speech voor de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Mooie woorden, maar woorden hebben pas effect wanneer ze worden uitgesproken op moment dat het erop aankomt. Volgende week komt het erop aan. De Nederlandse bewindslieden Koenders, Ploumen, Van Rijn, en Dijksma reizen samen met de koning af naar China.

Het bezoek vindt plaats op het moment dat in China de zwaarste repressie plaatsvindt in twintig jaar. Op basis van nieuwe repressieve wetgeving hebben de Chinese autoriteiten vrijwel ongelimiteerde bevoegdheden om vreedzame burgers te arresteren en tot langdurige gevangenisstraffen te veroordelen. Dat zij daar gebruik van maken bleek afgelopen zomer toen meer dan 245 advocaten en vreedzame activisten het doelwit werden van politieacties. Dertig van hen worden nog altijd op een onbekende locatie vastgehouden, zijn ‘verdwenen’ of zitten vast. Zij kunnen worden aangeklaagd op grond van strenge veiligheidswetgeving en tot maximaal 15 jaar cel krijgen.

Het eerste slachtoffer van de grootschalige klopjacht van afgelopen zomer was de advocaat Wang Yu. Zij durfde het aan om prominente mensenrechtenzaken op zich te nemen. Zo verdedigde ze Cao Shunli, een mensenrechtenadvocaat die vorig jaar in een politiecel overleed, en de prominente Oeigoerse wetenschapper Ilham Tohti, die levenslang kreeg voor ‘separatisme’. Wang Yu is een van de dertig mensen die nog altijd vermist zijn.

Wat kunnen de bewindslieden voor mensenrechten doen in China? Veel.
Ze kunnen een simpele vraag stellen.

Waar is Wang Yu?

Gevolgd door een eenduidige eis die voortvloeit uit de mooie woorden van de regering en de koning.

Laat Wang Yu onmiddellijk vrij.

Beste bewindslieden, beste koning. Succes met uw mensenrechtenmissie.

Meer weten?