Ahmed H. praat in 2015 bij de grens tussen Servië en Hongarije met de media, met achter hem de Hongaarse oproerpolitie. De politie zette traangas en een waterkanon in om migranten te verhinderen het land binnen te komen.
© Alamy/Reuters/Karnok Csaba

Hongarije: Syrische Ahmed H. eindelijk vrij

Op 28 september mocht Ahmed H. eindelijk naar zijn familie terugkeren. De Syriër werd in 2015 in Hongarije opgepakt en onterecht veroordeeld tot 7 jaar gevangenisstraf. Dat hij weer bij zijn gezin in Cyprus is, is een enorme opluchting, maar hij had nooit veroordeeld mogen worden.

In september 2015 stond Ahmed H. voor een gesloten grensovergang tussen Servië en Hongarije. De op Cyprus woonachtige H. vergezelde zijn ouders en andere familieleden die Syrië waren ontvlucht en in Europa een veilig heenkomen zochten. Aan de grens braken rellen uit. Hij riep de menigte via een megafoon op kalm te blijven tijdens een confrontatie met de politie, en eiste de doorgang. Ahmed H. werd gearresteerd.

Antiterreurwet misbruikt

Ahmed H. gaf toe enkele stenen te hebben gegooid. Op 30 november 2016 werd hij tot 7 jaar gevangenisstraf veroordeeld, een straf die later werd teruggebracht naar 5 jaar. Volgens het Hongaarse Openbaar Ministerie probeerde hij de autoriteiten te dwingen de grens te openen. De aanklagers interpreteerden dit als een ‘terreurdaad’. De Hongaarse overheid gebruikt vaker de antiterreurwet waar die niet voor bedoeld is: om vluchtelingen en migranten buiten de deur te houden.

Vrij na acties Amnesty

Amnesty International voerde uitgebreid actie voor H. Meer dan 27.000 actievoerders wereldwijd riepen de Cypriotische autoriteiten op hem terug te laten keren naar Cyprus. Op 28 september gebeurde dat eindelijk. Net op tijd voor de tiende verjaardag van zijn dochter.

Lees meer over Ahmed H.

Lees meer over de mensenrechtensituatie in Hongarije.