© Jurgen Jacob Lodder

Grote verrassing: extra donatie van de Postcode Loterij!

Gisteren kregen we bezoek van Humberto Tan die ons in aanloop naar het Goed Geld Gala van de Postcode Loterij van 15 februari 2018, verraste met een donatie van 2.318.000 euro.

© Jurgen Jacob Lodder

Tijdens het Goed Geld Gala maakt de Postcode Loterij bekend hoeveel geld zij dit jaar, dankzij haar deelnemers, aan goede doelen kan schenken. De schenking aan ons is mogelijk dankzij de 2,9 miljoen deelnemers aan de Loterij. De helft van de opbrengst van alle loten gaat naar goede doelen. Wij bedanken de deelnemers van de Postcode Loterij!

Code Yellow

Deze extra donatie komt ten goede aan ons project Code Yellow, dat erop gericht is om de alarmerende stijging tegen te gaan van het aantal cyberaanvallen door overheden op mensenrechtenverdedigers en journalisten, met als doel hen het zwijgen op te leggen. Een aanval kan bijvoorbeeld inhouden dat met geavanceerde spyware de volledige controle van een laptop of smartphone wordt overgenomen. Deze nieuwe vorm van controle en repressie is minder zichtbaar dan fysieke onderdrukking. Maar voor activisten kan het betekenen dat zij hun mensenrechtenwerk moeten beperken of er zelfs helemaal mee moeten stoppen omdat het werk te gevaarlijk wordt. We zijn een wereldwijd opererend team aan het opzetten van hackers en cyberexperts om aanvallen te ontregelen en publiekelijk bekend te maken. Ook trainen we activisten om zich beter tegen cyberaanvallen te beschermen.