Oyub Titiev
© Getty Images

FIFA uit verontrusting over zaak Titiev

De secretaris-generaal van de wereldvoetbalbond FIFA, Fatma Samoura, uitte gisteren haar zorgen over de zaak van Oyub Titiev, het hoofd van het Tsjetsjeense kantoor van de Russische mensenrechtenorganisatie Memorial. Titiev zit sinds januari van dit jaar gevangen in Tsjetsjenië na valse beschuldiging van drugsbezit.

Samoura’s statement kwam in reactie op de brief die 14 internationale en Russische mensenrechtenorganisaties waaronder Amnesty International naar de FIFA stuurden. In de brief werd de FIFA opgeroepen zich over de zaak-Titiev uit te spreken.

‘De FIFA is van mening dat mensenrechtenverdedigers hun werk in vrijheid en zonder represailles moeten kunnen uitvoeren. Hoewel we geen indicatie hebben dat de detentie van de heer Titiev is gelinkt aan de bezigheden van de FIFA of het WK van 2018, maken we ons grote zorgen over de situatie van de heer Titiev. Net als in soortgelijke andere gevallen, is het volgens ons van groot belang dat de heer Titiev een eerlijke rechtszaak krijgt, in lijn met internationale standaarden’, zegt Samoura.

Respect voor mensenrechten bij grote sportevenementen

In hun brief aan de FIFA gaven de mensenrechtenorganisaties aan dat de voetbalbond verplicht is om respect voor mensenrechten te promoten in de landen waar het wedstrijden organiseert. Dit is niet alleen in overeenstemming met de VN-richtlijnen met betrekking tot bedrijven en mensenrechten maar ook direct met het statuut van de FIFA zelf. Artikel 3 daarvan stelt namelijk dat de federatie naleving van internationaal erkende mensenrechten zou moeten promoten. Mechanismen om dit beleid in de praktijk te brengen zijn uitgewerkt in het pas aangenomen document ‘Mensenrechtenbeleid’.

‘We zijn ervan overtuigd dat de FIFA een sleutelrol kan spelen in de preventie van mensenrechtenschendingen, gezien de unieke kans om invloed uit te oefenen op de Russische autoriteiten in deze situatie’, schreven de mensenrechtenorganisaties in de brief die zij op 28 april aan de FIFA verstuurden. De brief werd onder andere ondertekend door Amnesty International, Human Rights Watch, Frontline Defenders, Freedom House, FIDH, het Russische Committee Against Torture, Civic Assistance en LGBT Network.

Actie voor Titiev

Oyub Titiev (60) leidt het Tsjetsjeense kantoor van de gerespecteerde Russische mensenrechtenorganisatie Memorial, die in de Noordelijke Kaukasus onderzoek doet naar ernstige mensenrechtenschendingen. Titiev wordt officieel aangeklaagd voor het bezit van drugs die op 9 januari werden ‘gevonden’ in zijn auto. Amnesty gelooft dat de drugs daar zijn neergelegd om Titievs werk voor mensenrechten te stoppen. Zijn collega’s van Memorial denken dat Titiev nog voor de start van het WK Voetbal in Rusland op 14 juni wordt veroordeeld. Hij kan tien jaar celstraf krijgen. Kom in actie en steun onze oproep om Titiev vrij te laten.

Meer over dit onderwerp