© Private

Een prachtige boodschap van Taner Kılıç vanuit de gevangenis

Taner Kılıç (voormalige voorzitter van Amnesty Turkije) werd op 6 juni 2017 opgepakt. Drie dagen later werd hij naar de gevangenis gebracht waar hij sindsdien vastzit. Hij werd verdacht van ‘lidmaatschap van een terroristisch organisatie’, een ongefundeerde beschuldiging waarvoor de openbaar aanklager tot nu toe geen enkel concreet bewijs presenteerde. Hij stuurde ons een brief vanuit de gevangenis.

In februari zou Kılıç worden vrijgelaten, maar hij werd meteen weer vastgezet. Taner Kılıç zit al bijna een jaar in de gevangenis. Wereldwijd voeren wij veel actie voor zijn vrijlating, ook in Nederland. Duizenden mensen schreven brieven naar de Turkse autoriteiten en stuurden groetenkaarten naar de gevangenis om Kılıç een hart onder de riem te steken. En niet zonder effect: op ons kantoor in Amsterdam kwam deze week een handgeschreven brief binnen die Kılıç vanuit de gevangenis heeft geschreven.

Ik heb honderden prachtige kaarten en brieven uit Nederland ontvangen in mijn nieuwe gevangenis. Ik wil iedereen persoonlijk bedanken maar weet dat dat niet mogelijk is. Daarom stuur ik mijn dank en groeten naar jullie via Amnesty Nederland.

Hij geeft aan dat het goed met hem gaat en dat hij in goede gezondheid is. En de post is een enorme steun voor hem:

Jullie kaarten en brieven geven me kracht, veel dank hiervoor. Ik voel me deel uitmaken van een wereldwijde solidariteit van mensenrechten. Solidariteit over mensenrechten opent onze hersenen en harten voor menselijkheid en voor onszelf. Daarom is het uitermate belangrijk voor mensen, Solidariteit is de hoop voor de toekomst voor ons allemaal.

Lees hieronder de hele Engelse tekst van de brief van Taner Kılıç. Heel veel dank voor alle steun en deelname aan de acties! Dit is waar we het voor doen, en ons werk is niet voor niets.

“Dear Amnesty Holland,

Dear friends,

I have received 4 pocket and hundreds of wonderfull cards and letters from Holland in my new prison. I think lots of cards came to my old prison (before 31 Jan.) but I could take only minority of them. My English is not enough and I haven’t got English dictionary in prison but I want to thankyou with my not enough English. Actually I want to thank you person by person whom send cards me but I know this is impossible. So, I want to send my thanks and hello to you as Amnesty Holland.

Your cards and letters gave me power, thank you very much for this. I also several letters for different human rights victims and defenders around the world before. Nowadays I’m collecting lots of letters and cards, solidarity messages from around the world. I feel that I’m part of universal solidarity on human rights. Solidarity about human rights is opening our brains and hearts to humanity and also ourselves. Because of this it is very important for human being. Solidarity is hope for future of all us.

I have received cards from different age, national, gender, professional, religion, identity peoples based on Holland. This is very succesfull company, congratulations for this. I know that AI Holland section have very strong and good relationship with members, volunteers and supporters for a long time in Holland.

AI Holland is also important for my Amnesty and human rights adventure. I had contact with your Refugee Team and we organized several refugee right activities, seminars in Turkey together, (if I am not wrong, I remember Alessandra Ricci name, may be name is not correct and I don’t know she is still working in your office) when I was AI turkey volunteer refugee coordinator. After than I was invited AI Holland AGM as representative of AI Turkey Board when I was Vice Chair about 12-13 years ago. I remember that AI Holland’s hospitality was wonderfull. I also visited a refugee camp in South Holland and advocate buro/office about refugee law with Amnesty Holland organization. I have learned lot of things about refugee law and practice in Holland. This information was very inspire for me. I used this information our works and refugee rights seminars in Turkey several time.

Dear friends, don’t worry; I’m OK, strong and healthy. I’m reading and sporting every day.

Thank you very much AI Holland for helping and solidarity with me on 12-13 years ago and today. If possible, please share my thanks and special hello to your Chair, Board, staffs in section, members, volunteers and supporters.

I will never forget your solidarity.

Best wishes from Turkey.

Taner Kılıç

Ps: sorry for my not enough English.”