Turkse Amnesty-voorzitter Taner Kılıç nog steeds vast

Gistermiddag besloot een rechtbank in Istanbul dat Taner Kılıç, voorzitter van Amnesty Turkije, voorwaardelijk zou worden vrijgelaten. Enkele uren na dit besluit is hij opnieuw gearresteerd. Vandaag verscheen Taner opnieuw voor de rechter. Daar werd besloten dat hij voorlopig in voorarrest vast blijft zitten.

Om half tien ’s avonds (Turkse tijd) stonden zijn familieleden en advocaten hem op te wachten bij de gevangenis, toen ze hoorden dat de openbaar aanklager in beroep was gegaan tegen Taners vrijlating. De rechtbank die de zaak behandelde, wees dit beroep af. Het OM stapte daarop naar een andere rechtbank om de zaak opnieuw te laten beoordelen.

Amnesty-medewerkers gingen naar de rechtbank in Izmir om bij de vrijlating aanwezig te zijn. Rond middernacht zagen ze dat Taner van de gevangenis in Izmir naar een politiebureau werd gebracht. Volgens Taners advocaten is er een nieuw arrestatiebevel tegen hem uitgevaardigd. Op welke grond hij wordt vastgehouden is nog onduidelijk. Het proces wordt hervat op 21 juni.

Al bijna acht maanden vast

Taner Kılıç werd op 6 juni 2017 opgepakt. Drie dagen later werd hij naar de gevangenis gebracht waar hij sindsdien vastzit. Hij werd verdacht van ‘lidmaatschap van een terroristisch organisatie’, een ongefundeerde beschuldiging waarvoor de openbaar aanklager tot nu toe geen enkel concreet bewijs presenteerde.

Taner Kılıç zou volgens de aanklager de omstreden app ByLock op zijn telefoon hebben gedownload. Deze app zou door leden van de Gülen-beweging worden gebruikt om met elkaar te communiceren. In opdracht van Amnesty International zijn twee onafhankelijke forensische analyses op Taners telefoon uitgevoerd. Hieruit blijkt dat er geen sporen van een mogelijke download van Bylock te vinden zijn. Tot nu toe heeft de aanklager geen enkel bewijs kunnen tonen waaruit het tegendeel blijkt.

Afgelopen maand hebben de Turkse autoriteiten toegegeven dat duizenden mensen onterecht waren beschuldigd van het downloaden van ByLock. Ze publiceerden lijsten met de nummers van 11.480 mobiele telefoongebruikers en lieten velen van hen vrij.

Wereldwijd hebben een miljoen mensen in neer dan 194 landen actiegevoerd voor zijn vrijlating. Taner had nooit gearresteerd mogen worden en we zullen actie blijven voeren totdat hij is vrijgelaten.