Aleksandra Skolchilenko

Doe mee met Write for Rights en schrijf mee voor Aleksandra’s vrijlating!

Vanaf 20 november gaat Write for Rights weer van start. Eén van de mensen voor wie we dit jaar schrijven is Aleksandra Skochilenko uit Rusland. Zij is een kunstenaar en songwriter die meewerkte aan de “Feminist Anti-War Resistance”, een netwerk van feministen die actievoeren tegen de oorlog in Oekraïne.

Aleksandra deed mee aan een actie waarbij ze de prijskaartjes in een supermarkt vervingen door kleine etiketten. Daarop stond informatie over het Russische bombardement op het theater in Marioepol in Oekraïne. Honderden mensen schuilden in het theater vanwege de oorlog. Aleksandra werd aangeklaagd vanwege ‘het verspreiden van valse informatie over het leger van de Russische Federatie’. Ze kan hiervoor 10 jaar cel krijgen. Daar komt nog bij dat ze allergisch is voor gluten, maar geen glutenvrij eten krijgt in de gevangenis. Daarom heeft ze vaak honger.

Met Write for Rights 2022 gaan we massaal brieven schrijven naar de Russische autoriteiten met de oproep om haar vrij te laten. Schrijf jij ook mee met jouw school?

Meld je aan