Debat: Endtimes or Breakthrough – human rights in a neo-Westphalian world

Op 7 februari organiseert Amnesty de seminar Endtimes or Breaktrough in Den Haag. Politicoloog Stephen Hopgood (Universiteit van Londen) gaat in debat met Todd Landman (Universiteit van Essex) en Steve Crawshaw (Amnesty International) over zijn controversiële stelling dat we momenteel de eindtijd beleven van de internationale bescherming van de mensenrechten.

Over de toekomst van mensenrechten in een wereld waarin de macht verschuift wordt uiteenlopend gedacht. Volgens Stephen Hopgood stevenen we af op een wereld waarin staatssoevereiniteit terrein terugwint en religie weer een meer dominante factor wordt.

Dat is een grote uitdaging voor internationale organisaties zoals Amnesty International. Het Internationaal Strafhof is geen lang leven beschoren in deze nieuwe wereld, evenmin als gewapende interventie ter bescherming tegen massale mensenrechtenschendingen. Dit schrijft Stephen Hopgood in zijn nieuwste boek, The Endtimes of Human Rights. Enkele jaren geleden schreef hij een boek over de geschiedenis van Amnesty International.

Het seminar wordt georganiseerd door bureau Strategische Verkenningen, een nieuw initiatief van Amnesty Nederland.

Let op! Dit evenement heeft al plaatsgevonden. Je kunt je voor dit evenement niet meer aanmelden. Wil op de hoogte blijven van door ons georganiseerde evenementen in de toekomst? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Dit kan via de volgende link: aanmelden nieuwsbrief Strategische Verkenningen