Vrijwilligers gaan tijdens de jaarlijkse collecteweek de straat op met de traditionele collectebus.
© Amnesty International

COLLECTEWEEK AMNESTY INTERNATIONAL 9 t/m 14 MAART 2020

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International houdt in 2020 voor de achttiende keer haar landelijke collecte. Zo gaan in de week van 9 tot en met 14 maart 2020 in de gemeente Dordrecht 95 collectanten de straat op. In 2019 gingen in heel Nederland 12.500 collectanten langs de deuren, die samen ruim € 1,2 miljoen ophaalden voor het werk van Amnesty. Dat geld is van onschatbare waarde. Amnesty neemt voor haar onderzoek en acties namelijk geen geld aan van overheden of politieke groeperingen, omdat zij zich  altijd en overal wil kunnen uitspreken voor iedereen die wordt onderdrukt.

Wat wil Amnesty?

Amnesty streeft naar een rechtvaardige wereld waarin iedereen gelijke rechten heeft en in vrijheid kan leven. Met acties, lobby, campagnes en rapporten oefent de organisatie druk uit op machthebbers die de rechten van mensen schenden. Dat blijkt een effectieve methode. Gewetensgevangenen komen vrij, doodvonnissen worden omgezet, discriminerende wetten worden aangepast, marteling stopt, daders worden berecht.

Ik heb me in mijn leven nog nooit zo gesteund gevoeld,’ vertelde Vitalina Koval nadat Amnesty voor haar in actie kwam. Koval is het boegbeeld van de Oekraïense LHBTI-gemeenschap. Ze werd bedreigd en aangevallen. Internationale druk zorgde ervoor dat de politie haar beschermde.

Ook collecteren?

Meer informatie over collecteren vind je hier. Wil je helpen in jouw woonplaats? Meld je aan als collectant via dit formulier.