In Burundi zijn vier journalisten, de Iwacu 4, vrijgelaten

Burundi laat vier journalisten vrij

Naar nu bekend is geworden zijn op 24 december 2020 in Burundi vier journalisten bij een presidentieel pardon vrijgelaten. Agnès Ndirubusa, Christine Kamikazi, Egide Harerimana en Térence Mpozenzi van het mediabedrijf Iwacu hadden 14 maanden gevangengezeten.

Op 22 oktober 2019 werden de vier journalisten gearresteerd toen ze in de provincie Bubanza verslag deden van botsingen tussen de veiligheidstroepen en een gewapende groep. Voorafgaand aan hun reis hadden zij de provincie daarover ingelicht.

‘Bedreiging interne veiligheid’

De vier werden beschuldigd van het ‘bedreigen van de interne staatsveiligheid’ en van ‘medeplichtigheid aan het bedreigen van de interne veiligheid van de staat’. Op 30 januari 2020 werden ze veroordeeld vanwege een ‘poging tot het plegen van een misdrijf’ waar een lagere straf op staat. Ze kregen tweeënhalf jaar gevangenisstraf opgelegd en een boete van ongeveer 500 euro.

Geen bewijs

Tijdens hun proces kon de aanklager geen bewijs leveren dat de vier journalisten contact hadden met enige gewapende groepering. Hun veroordeling was in strijd met zowel de grondwettelijke als de internationale garanties die Burundi heeft gegeven op het gebied van de vrijheid van meningsuiting.

Achtergrond

Iwacu is een van de weinige overgebleven particuliere mediabedrijven in Burundi. Honderden journalisten en mensenrechtenverdedigers zijn het land ontvlucht sinds het begin van de politieke crisis. Die crisis werd aangewakkerd toen de toenmalige president Pierre Nkurunziza in 2015 besloot om zich kandidaat te stellen voor een derde ambtstermijn. Duizenden mensen gingen de straat op om tegen de ambities van de zittende president te protesteren. De laatste 5 jaar van zijn leiderschap creëerde de in juni 2020 overleden Nkurunziza een angstcultuur in zijn land.

Meer over dit onderwerp