In Qatar heeft een rechtbank drie activisten tot een levenslange gevangenisstraf veroordeeld vanwege hun protest tegen een discriminerende kieswet.
© Getty Images

Bespreek het omstreden WK in Qatar in de klas!

Wij eisen gerechtigheid voor de uitgebuite arbeiders die aan het WK werkten. Help je mee?

Qatar, gastland van het Wereldkampioenschap voetbal in 2022, liet schitterende stadions, hotels en wegen bouwen. Daarvoor kwamen heel veel arbeiders uit andere landen naar Qatar. Deze arbeidsmigranten hadden het erg zwaar. Ze moesten lange dagen in de zinderende hitte werken en kregen lang niet altijd een rustdag. Hier zijn sommige arbeiders zelfs aan overleden. Er was vooraf vaak gelogen tegen hen over het werk dat ze zouden gaan doen, en als ze er eenmaal waren mochten ze niet zomaar weg. Ook werden ze vaak te laat of helemaal niet betaald. Het is hoog tijd voor de Wereldvoetbalbond FIFA en voor Qatar om de uitgebuite arbeiders te compenseren. Dat kan bijvoorbeeld door geld te geven aan de familie van arbeiders die tijdens de bouw zijn overleden. Of door loon dat niet is uitbetaald, toch nog aan de arbeidsmigranten te geven.

Teken nu de jongerenpetitie en roep Qatar en de FIFA op om het juiste te doen: compenseer de arbeidsmigranten die het WK mogelijk maakten. Ga naar  NU onze jongerenpagina over Qatar!