© Faozee Lateh

Amnesty wil in Thailand blijven werken ondanks oproep tot uitzetting

Amnesty International wil in Thailand mensenrechten blijven promoten en beschermen ondanks oproepen om de organisatie het land uit te zetten.

In november 2021 deed een Thaise viceminister een openbare oproep om Amnesty International uit Thailand te verbannen. De regeringsfunctionaris startte een online petitie en hielp mee met het organiseren van oproepen op social media om de mensenrechtenorganisatie weg te sturen. Ook werden er kleine protesten georganiseerd. De premier reageerde door op 26 november 2021 een onderzoek aan te kondigen naar het werk van Amnesty International Thailand.

‘Amnesty onafhankelijk en onpartijdig’

‘Als wereldwijde beweging met activiteiten in meer dan 70 landen en leden in 150 landen en gebieden, blijft onze taak hetzelfde: staten, bedrijven en anderen controleren en verantwoordelijk houden voor mensenrechtenschendingen onder internationaal recht’, zegt Kyle Ward, vice-secretaris-generaal van Amnesty International.

‘We bieden constructieve aanbevelingen aan autoriteiten over stappen die ze kunnen nemen om hun internationale mensenrechtenverplichtingen na te komen. Dit zullen wij onafhankelijk en onpartijdig blijven doen, op basis van feiten. We zullen alle vragen beantwoorden die de Thaise regering heeft over ons werk in het land’, aldus Kyle Ward.

Mensenrechten waarborgen

‘We erkennen dat de Koninklijke Thaise regering de plicht heeft om de openbare orde en de nationale veiligheid te beschermen. Maar we blijven benadrukken dat autoriteiten dit moeten doen op een manier die in overeenstemming is met de internationale mensenrechtenwetgeving. Maatregelen moeten evenredig en noodzakelijk zijn en mogen er nooit toe leiden dat de regering mensenrechten niet waarborgt. Denk aan het recht op vrijheid van meningsuiting en dat op vreedzame vergadering.’

De aanbevelingen van Amnesty International aan autoriteiten om hun mensenrechtenverplichtingen na te komen, vloeien voort uit internationaal overeengekomen mensenrechtennormen die ook Thailand heeft toegezegd te handhaven.

Controversieel wetsvoorstel

‘De anti-Amnesty-campagne komt op het moment dat de Thaise autoriteiten proberen een controversiële wet aan te nemen die non-profitorganisaties in het land reguleert’, zegt Kyle Ward. ‘Deze wet kan ernstige gevolgen hebben voor alle maatschappelijke organisaties in Thailand. Amnesty riep de regering herhaaldelijk op het wetsvoorstel in te trekken en in overleg te gaan. Amnesty is het doelwit in een tijd dat de Thaise autoriteiten een groeiende intolerantie vertonen voor het mensenrechtendiscours.’

De wereldwijde beweging van Amnesty International bestaat uit het Internationale Secretariaat in Londen en een netwerk van internationale leden en nationale entiteiten, waaronder Amnesty International Thailand. Hoewel Amnesty International Thailand en het Internationaal Secretariaat afzonderlijke juridische entiteiten zijn, werken ze nauw samen onder hetzelfde statuut.

Meer over dit onderwerp