Amnesty Leiden verzorgt workshop
© Amnesty Leiden

Amnesty Leiden viert Vrouwendag met Mensenrechtendialoog en petitie

Op zondag 7 maart 2020 organiseerde de Stichting Vrouwennetwerk Leiden een viering van Internationale Vrouwendag in het Leids Volkshuis. Namens Amnesty International Leiden gaven Gerdien en Eline de workshop ‘Mensenrechtendialoog over seksisme, discriminatie en achterstelling van vrouwen’. Een groep enthousiaste vrouwen ging met elkaar in gesprek over mensenrechten. Dat deden zij aan de hand van stellingen als: ‘Een wereld zonder seksisme, discriminatie en achterstelling van vrouwen is mogelijk’ en ‘Ik heb zelf wel eens te maken gehad met seksisme, discriminatie en achterstelling van mezelf omdat ik een vrouw ben.’

Samen in actie komen

Voor een deel hadden de vrouwen dezelfde ervaringen en opvattingen, maar er kwamen ook verschillen naar voren. De Mensenrechtendialoog gaf ruimte om deze verschillen beter te begrijpen. Daarna werd samen nagedacht over hoe we als vrouwen solidair kunnen zijn met elkaar. En die solidariteit werd meteen in praktijk gebracht: er werden bijna honderd handtekeningen onder een petitie voor de vrijlating van de Iraanse Saba Kordafshari, die tot 24 jaar gevangenisstraf werd veroordeeld omdat ze actievoerde tegen de verplichte hoofddoek.

Ook een mensenrechtendialoog organiseren? Klik hier!

Handtekeningen verzamelen op vrouwendag