Mensenrechten in Nederland

De Mensenrechtendialoog

Het lijkt zo vanzelfsprekend: discrimineren doe je niet. We mogen zeggen wat we vinden. We mogen de godsdienst belijden die we zelf willen. En iedereen heeft recht op privacy. In Nederland hebben we onze zaken goed op orde. Mensenrechtenschendingen gebeuren vooral ver weg. Althans, zo lijkt het, want bij nadere beschouwing blijken mensenrechten ook in Nederland onder druk te staan. De komende tijd willen we in het land in gesprek gaan over mensenrechten.

Ga met elkaar het gesprek aan

Wat vinden Nederlanders eigenlijk van mensenrechten? Niet alleen ver weg, maar ook in ons eigen land. Hoe belangrijk vind jij jouw privacy? En realiseer je je dat je zelf ook soms discrimineert? Om hier samen achter te komen is Amnesty de Mensenrechtendialoog gestart. Aan de hand van een prikkelende vraag gaan deelnemers op zoek naar het belang van de mensenrechten als het gaat om privacy en veiligheid, migranten en vluchtelingen en racisme en discriminatie.

Doe mee! Bestel de Mensenrechtendialoog

Amnesty nodigt mensen in Nederland uit om zelf een mensenrechtendialoog te organiseren. Jij regelt de locatie en de deelnemers, wij zorgen voor de materialen en een gespreksleider. Zo zorgen we er samen voor dat we de discussie over mensenrechten in Nederland op gang houden.

Aan de hand van een prikkelende vraag onderzoek je met vrienden, bekenden of collega’s verschillende meningen over mensenrechten in Nederland. Dat kan al met een groepje van vijf mensen zijn, maar je kunt het ook grootser aanpakken. Amnesty zorgt voor een gespreksleider, jij voor een locatie en de mensen. De gespreksleider komt gratis langs. Wij nemen contact met je op over de datum. Vraag een gespreksleider altijd minstens een maand voor je dialoog aan.

Met elkaar in dialoog gaan is makkelijk, leuk en levert frisse, nieuwe inzichten op over dagelijkse, actuele onderwerpen.

Doe de dialoog en ontdek hoe belangrijk mensenrechten zijn, ook voor jou.

De onderwerpen zijn:

Veiligheid en mensenrechten : Is de samenleving veiliger door vergaande maatregelen tegen terrorisme? Mag de overheid het recht op privacy van burgers inperken

Discriminatie en Racisme : Discrimineren we allemaal? Is een wereld zonder racisme mogelijk?

Vluchtelingen en migranten : Is het onze plicht om vluchtelingen op te vangen in Nederland? Zijn migranten een bedreiging voor de Nederlandse cultuur?

Bestel hieronder de mensenrechtendialoog.

Ben jij een (gast)docent, bestel de mensenrechtendialoog dan hier.

• Ik organiseer een Mensenrechtendialoog
  • Onderwerpen