Saba Kordafshari kreeg 24 jaar cel omdat ze actievoerde tegen de verplichte hoofddoek in Iran

12 MAART: Amnesty International Dordrecht schrijft voor Saba

Op donderdag 12 maart a.s. organiseert Amnesty International Dordrecht weer de maandelijkse schrijfavond. Tijdens zo’n avond schrijven we met elkaar brieven voor mensen die onrecht wordt aangedaan. Je bent vanaf 19.30 uur van harte welkom op onze nieuwe locatie: Buurthuis De Eendracht, Noordendijk 89-1 in Dordrecht.

Wat kun jij doen?

Je krijgt een beschrijving van de situatie van een aantal personen en bekijkt voor wie je een brief wilt schrijven. Er liggen (Engels- of anderstalige) voorbeeldbrieven klaar met daarin een oproep aan de betreffende regeringen, ambassades of koningshuizen om de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) na te leven. Ook kun je groetenkaarten schrijven aan mensen die vervolgd worden. Met deze kaarten laten we hen weten dat we aan hen denken.

Speciale Vrouwendagactie

In verband met Vrouwendag (8 maart a.s.) schrijven we niet alleen brieven aan regeringen, maar zetten we ons ook specifiek in voor de Iraanse Saba Kordafshari, die tot 24 jaar gevangenisstraf werd veroordeeld omdat ze actievoerde tegen de verplichte hoofddoek. Er zijn petitielijsten en groetenkaarten aanwezig.

Acties helpen echt!

In veel gevallen verbetert de situatie van de mensen voor wie Amnesty zich inzet. Zo is de straf van Murtaja Qureiris uit Saudi-Arabië onlangs teruggebracht naar een celstraf van 8 jaar. Hij deed op 10-jarige leeftijd mee aan een vreedzaam protest op de fiets en kreeg hier eerst de doodstraf voor. De meest recente successen kun je vinden via deze link.

Je kunt je aanmelden voor de schrijfavond via de Facebook-pagina van Amnesty International Dordrecht (onder ‘evenementen’). En je kunt natuurlijk ook gewoon binnenlopen en meedoen. Schrijfgerei ligt klaar, waarvoor slechts een vrijwillige bijdrage wordt gevraagd.