Executie van Amerikaan Clinton Young van de baan!

De executie van Clinton Young zou op 26 oktober in de staat Texas plaatsvinden. Maar na inzet van talloze mensen en organisaties kwam er op 18 oktober eindelijk goed nieuws. De executiedatum is ingetrokken en de executie is voorlopig van de baan.

De advocaten van Clinton Young verzamelden de afgelopen tijd een grote hoeveelheid nieuwe informatie. De Nederlandse filmmaker Jessica Villerius maakte een documentaire over zijn zaak en legde zelf een getuigenis af over dubieuze verklaringen die verdachten voor haar camera deden.  Er komt nu een nieuwe hoorzitting op basis van een claim die de advocaten hebben ingediend.

Amnesty voerde de afgelopen tijd net als organisaties als The Clinton Young Foundation en Save An Innocent Life, actie voor een eerlijke berechting van Clinton Young.

We bedanken de ruim 40.000 mensen die meededen aan de actie! We blijven Youngs zaak uiteraard nauwlettend volgen en komen zeker weer in actie zodra dit nodig is.

De zaak van Clinton Young

Clinton Young wordt verdacht van twee moorden die in 2001 in Texas werden gepleegd. Hoewel Young, toen 18 jaar oud, bij beide incidenten aanwezig was, is het onduidelijk of hij de moorden heeft gepleegd. Zijn veroordeling is enkel gebaseerd op een verklaring van medeverdachte David Page, terwijl het forensisch bewijs die verklaring niet ondersteunt. Page zei later dat hij er alles aan had gedaan om Young zo verdacht mogelijk te maken om zelf strafvermindering te krijgen.

Verzachtende omstandigheden omtrent Youngs gewelddadige jeugd en mentale gezondheid werden in de rechtszaak ter zijde geschoven. Tot de dag van vandaag zegt Clinton Young onschuldig te zijn.

Bekijk ons interview met filmmaker Jessica Villerius (via Facebook Live)