Magazine over
mensenrechten
  • Dossiers
    • Overzicht
    • Nederland
    • Buitenland
    • Interviews
    • Cultuur
    • Identiteit
    • Klimaat
    • Tech en mensenrechten
    • Vluchtelingen en migratie
  • Columns
    • Overzicht
    • Arnon Grunberg
    • Linda Bilal
    • Dagmar Oudshoorn
  • Fotografie
    • Overzicht
    • Beeldverhalen
    • In één beeld
    • Strijdvaardig
    • De vrijwilliger
  • Rubrieken
    • Overzicht
    • De wereldkaart van
    • Gewetensvragen
    • Voor & Tegen
    • Tech
    • Protestsongs
    • Domme dictators
    • Groeten uit
  • Cartoons
  • Overig
    • Over ons
    • Medewerkers
    • Nieuwsbrief
    • Ontvang het blad
    • Archief
  • Nieuwsbrief
  • Word abonnee

Hoe de Peruaanse boerin Máxima vecht tegen een machtig goudmijnbedrijf

Cultuur
  • Tekst:

    Brechtje Keulen
  • Datum:

    26 februari 2020
  • Leestijd:

    3 minuten
  • Delen via Facebook
  • Delen via Threads
  • Delen via Bluesky
  • Delen via LinkedIn
  • Delen via Whatsapp
  • Delen via E-mail

De Yanacocha-goudmijn in de Peruaanse Andes is bijna uitgeput. Als David tegen Goliath vecht boerin Máxima tegen het grootste goudmijnbedrijf ter wereld: Newmont Corporation.

Máxima Acuña

Vrachtwagens vol puin tuffen langs een gapende put, trapsgewijs uitgehakt in de rotsen als een omgekeerde piramide. Met een doorsnede van twee kilometer is deze goudmijn in de Peruaanse Andes een van de grootste ter wereld. Maar de grond is bijna uitgeput.

De Yanacocha-mijn in de regio Cajamarca bestaat uit dertig van dit soort kraters. Wie goud wil winnen, moet grote hoeveelheden steen vergruizen. En dus is er meer grond nodig. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Als mijnbouwbedrijf Newmont Corporation in 2011 aankondigt de mijn te willen uitbreiden en het land eromheen op te kopen, ligt er iemand dwars: buurvrouw Máxima Acuña.

De hoofdpersoon van de documentaire Maxima kocht in 1993 een stuk land waar ze met haar man en kinderen ging wonen. Ze houden er schapen en kippen, verzamelen wilde kruiden en verbouwen aardappelen. Máxima kan niet lezen of schrijven en verdient soms wat geld door zelfgebreide kleding te verkopen. Het is een sober en rustig leven. Maar die rust wordt bruut verstoord als Máxima het waagt tegen het machtige mijnbouwbedrijf in opstand te komen.

Bulldozers en klappen

Al snel beginnen de intimidaties. Twee van Máxima’s schapen worden meegenomen door medewerkers van Yanacocha en gedood. Haar hond wordt opzettelijk overreden. Op een dag komen medewerkers van het mijnbedrijf en politieagenten met bulldozers om Máxima van haar grond te verdrijven. Ze laat de blauwe plekken zien, overgehouden aan de klappen die ze kreeg. Haar dochter Jhilda werd aangereden en bleef bewusteloos op de grond achter. Maar Máxima laat zich niet wegjagen. De grond is officieel van haar.

Het is een strijd van David tegen Goliath. ‘Een mier tegen een olifant’, zeggen Yanacocha-medewerkers. Ook is het een botsing van twee wereldbeelden. Die van het mijnbouwbedrijf, dat naar de bodem kijkt en ziet hoeveel goud, en dus geld, erin zit. En die van Máxima, die de grond en het water ziet als bron van het leven, waar je met respect en liefde mee om moet gaan. Bij de goudwinning komen zware metalen als lood en kwik vrij en raakt het grondwater sterk vervuild. Máxima: ‘We hebben dit land van God gekregen, we moeten het verdedigen.’

Zeven uur lopen

Wat volgt is een jarenlange juridische strijd. Keer op keer trekt Máxima, een kleine vrouw met een lange vlecht op haar rug en een witte hoed op haar hoofd, in haar fleurige zelfgemaakte kleding naar de stad om de uitspraken in rechtszaken aan te horen. Soms moet ze er zeven uur voor lopen, en regelmatig gaat ze voor niks omdat zittingen worden afgelast zonder haar op de hoogte te stellen. Ondertussen gaan de intimidaties gewoon door.

Het is ontluisterend om te zien hoeveel kracht het kost om tegen de grotere macht in opstand te komen, om voor je rechten te vechten. Maar de kleine Máxima zet in de loop der jaren een beweging in gang. Als ze in 2019 voor de zoveelste keer naar de rechtbank gaat, staat buiten een horde demonstranten, met spandoeken: ‘Máxima no ésta sola’. Máxima is niet alleen.

‘Maxima’ is gemaakt door Claudia Sparrow en te zien op het Movies That Matter Festival 2020.

Brechtje Keulen

Brechtje Keulen (1987) werkt als journalist aan verhalen over mensen die aan de zijlijn van de samenleving komen te staan, zoals dakloze en ongedocumenteerde mensen. Ook is ze freelance eindredacteur bij Wordt Vervolgd.

Lees hier meer van Brechtje Keulen.

Ontvang Wordt Vervolgd in je mailbox

Volg Wordt Vervolgd

  • Home
  • Over Wordt Vervolgd

Ingenomen standpunten vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs die van Amnesty International

Veel gezocht

Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks actuele verhalen in je mailbox
Lees meer
Oekraïne, Maidan-revolutie
Dossiers
WV’s belangrijkste verhalen, thematisch gebundeld
Lees meer
Columns en cartoons
Opinie in tekst en beeld
Lees meer
Oost-Jeruzalem, Israël-Palestina
In beeld
Fotoreportages en meer
Lees meer
Cultuurtips
Zie, hoor en lees meer over mensenrechten
Lees meer

0

  • Dossiers
    • Overzicht
    • Nederland
    • Buitenland
    • Interviews
    • Cultuur
    • Identiteit
    • Klimaat
    • Tech en mensenrechten
    • Vluchtelingen en migratie
  • Columns
    • Overzicht
    • Arnon Grunberg
    • Linda Bilal
    • Dagmar Oudshoorn
  • Fotografie
    • Overzicht
    • Beeldverhalen
    • In één beeld
    • Strijdvaardig
    • De vrijwilliger
  • Rubrieken
    • Overzicht
    • De wereldkaart van
    • Gewetensvragen
    • Voor & Tegen
    • Tech
    • Protestsongs
    • Domme dictators
    • Groeten uit
  • Cartoons
  • Overig
    • Over ons
    • Medewerkers
    • Nieuwsbrief
    • Ontvang het blad
    • Archief
  • Nieuwsbrief
  • Word abonnee
Palestijnen evacueren na een Israëlische luchtaanval op de Sousi-moskee in Gaza-Stad, 9 oktober 2023.

Onschuldige burgers kunnen geen kant op

Doneer voor Gaza. Zo maak je het mogelijk dat we kunnen opkomen voor de uitgehongerde inwoners van Gaza en verder onderzoek kunnen doen naar mensenrechtenschendingen. Dit belangrijke werk kunnen we alleen doen dankzij donaties van mensen zoals jij.
Ik doneer

Er is een fout opgetreden in het formulier