Brechtje Keulen

Brechtje Keulen (1987) studeerde filosofie aan de Universiteit van Amsterdam en de Katholieke Universiteit Leuven. Sinds 2011 werkt ze als journalist aan verhalen over dakloosheid, armoede en mensen zonder verblijfspapieren. Zo volgde ze de groep ongedocumenteerden van We Are Here en onderzocht ze de totstandkoming van de Landelijke Vreemdelingen Voorzieningen. Haar verhalen verschijnen ook in De Groene Amsterdammer en bij De Correspondent. Daarnaast is ze (hoofd)redacteur van Z!, de Amsterdamse straatkrant. www.brechtjekeulen.nl

Artikelen van Brechtje Keulen:

• Beschouwing
    28 november 2022 - Leestijd 8 minuten

Ook huishoudens met kinderen mogen van drinkwater worden afgesloten

Een gezin van het drinkwater afsluiten mag, stelt de rechter. Maar kinderen mogen niet de dupe zijn van arme ouders.

• The Hot Peaches
    Leestijd 4 minuten

The Hot Peaches in repetitie: ‘Drag is niet zwak, het is juist sterk’

Queergeschiedenis komt tot leven bij deze voorstelling over de spectaculaire performance-groep The Hot Peaches uit de jaren zeventig en tachtig.

• Leestijd 8 minuten

Waarom Arjun (7) al zijn hele leven in een azc woont

De kinderpardonregeling is afgesloten, maar er zijn honderden kinderen in Nederland die niet weg kunnen, maar ook niet kunnen blijven.

• In één beeld

Geen keus

• Uit de serie The Flower of Time. Guerrero’s Red Mountain. Winnaar van de World Press Photo 2022 in de regio Noord- en Centraal-Amerika.
    In één beeld

Oogverblindend

• Salim (63) kreeg in 1994 een tijdelijke verblijfsvergunning op humanitaire gronden, maar door psychische problemen kwam hij er niet toe om die te verlengen. Nu is hij staatloos.
    30 november 2021 - Leestijd 8 minuten

Een brief aan de koning: waar is de discretionaire bevoegdheid gebleven?

Tot 2019 kon in schrijnende asielzaken soms nog een verblijfsvergunning toegekend worden, maar tegenwoordig ontbreekt zo'n instrument.

• voormoeders suze zijlstra

De Voormoeders: een completer beeld van de (vrouwen)geschiedenis

Archieven zijn niet neutraal. Het is de geprivilegieerde groep die bepaalt wat wordt vastgelegd en bewaard, is te lezen in De Voermoeders.

• Plattegrond van Berbice, met wapens en namen van Nederlandse plantage-eigenaren. Ets en gravure door Jan Daniël Knapp, 1742.
    7 juni 2021 - Leestijd 9 minuten

‘Het slavernijverleden smeult als een ondergrondse veenbrand’

Hoe moeten we omgaan met het Nederlandse slavernijverleden? Om te beginnen: vertel het verhaal vanuit het perspectief van de slaafgemaakten.

Kijktip: Fly so far

In El Salvador is abortus onder alle omstandigheden verboden. Hoe ver dat kan gaan zie je in de documentaire Fly so Far, over Teodora del Carmen Vasquez die jarenlang in de gevangenis zat.

• Reportage
    4 februari 2021 - Leestijd 6 minuten

Geen staatsburgers, wel stadsburgers

Steden als New York en Barcelona hebben een ‘stadspaspoort’ om de mensenrechten van ongedocumenteerde inwoners te waarborgen. Ook in Nederlandse steden is daar behoefte aan, zeker nu ongedocumenteerden door corona hard zijn geraakt.

• nice white parents

Podcast-tip: Nice White Parents

De podcast Nice White Parents gaat niet over waarom zwarte kinderen het minder goed doen op school, maar over waarom witte kinderen het wel goed doen.

Leestijd 2 minuten

Als je jongen én meisje bent

In de speelgoedwinkel kijkt Wen Long (9) naar roze barbies en naar legovoertuigen. De wereld is ingedeeld in afdelingen voor jongens en voor meisjes. Maar zij is intersekse, of zoals ze het in de korte documentaire Meisjesjongensmix omschrijft: jongen én meisje.

• Máxima Acuña

Hoe de Peruaanse boerin Máxima vecht tegen een machtig goudmijnbedrijf

in 'Maxima' (Movies that Matter Festival) zie je de onuitputtelijke strijd van boerin Máxima tegen het grootste goudmijnbedrijf ter wereld, Newmont Corporation.

• Panorama van vluchtelingenkamp Kutupalong aan de zuidoostkust van Bangladesh.
    Beeldverhaal

Rohingya, het volk waarvan Aung San Suu Kyi de naam weigert uit te spreken

Cultuurtips mei 2019

Vast om blauwe kleding De Turkse journalist en schrijver Ahmet Altan wist dat hij zou worden gearresteerd, schrijft hij…