Jerry Afriyie: ‘Als je Zwarte Piet kunt veranderen, kun je alles veranderen’

© BART MAAT/ANP

Tien jaar geleden ging hij voor het eerst met Quincy Gario de straat op met T-shirts met de tekst Zwarte Piet is racisme. Sindsdien is hij drie keer met geweld opgepakt, is hij zijn baan als beveiliger kwijtgeraakt en wordt hij bedreigd.

Hoe houdt Jerry Afriyie het vol?

‘Tegenover alle negativiteit staat ook veel moois. We wisten dat dit niet makkelijk zou worden. Toen we eind 2010 begonnen met plannen smeden, namen we ons voor om in vijftien jaar drie doelen te verwezenlijken: de afschaffing van Zwarte Piet, meer educatie over het slavernijverleden en een nationale slavernijherdenking op 1 juli.’

Vanwaar de aanvankelijke nadruk op Zwarte Piet?

‘Zwarte Piet maakt zo zichtbaar dat Nederland geen rekening houdt met zwarte personen. Als je Zwarte Piet kunt veranderen, kun je alles veranderen en ook andere vormen van institutioneel racisme aankaarten, zoals de toeslagenmisdaad.’

Hoe ziet je toekomst eruit?

‘5 December 2025 zal mijn laatste dag als activist zijn. Dan kan ik eindelijk weer gaan schrijven.’

Vier je zelf Sinterklaas?

‘Toen mijn kinderen er nog in geloofden, hielden we hen thuis op de dag van de viering op school. We wilden hen niet blootstellen aan een racistische karikatuur, en bouwden een eigen feest dat nog leuker was. Nu ben ik bezig met Feestvoorallekinderen.nl, waar je inclusieve cadeaupakketten kunt bestellen. Met de opbrengst doneren we sinterklaascadeaus aan kinderen die in armoede opgroeien.’