Superman van de bezette gebieden

Oost-Jeruzalem, Israël-Palestina
© Tanya Habjouqa/NOOR for National Geographic
Diep teleurgesteld waren de acht kinderen van Kayed al Rajabi, omdat ze dit jaar niet zoals gebruikelijk na de ramadan naar zee zouden gaan. ‘Er was te veel angst om ons huis te verlaten’, zegt de 34-jarige vader. Dus klinken er in Silwan in Oost-Jeruzalem nu opgewonden kinderstemmen en waterpretgeluiden vanaf het dak van de flat van de Rajabi’s. Daar, boven op het huis, dat in bezet gebied staat, prijkt een opblaaszwembad. Zo hoeft het vakantiegevoel dit jaar niet helemaal verloren te gaan.

De 9-jarige Thaer heeft een duik genomen. De Palestijnse vlag dient als handdoek en cape om zijn schouders. Als Thaer echt superman zou zijn, dan wist hij het wel; dan zou er geen dreiging zijn dat hij en zijn familie door kolonistenorganisaties uit hun flat met het zwembadje op het dak worden gezet. In Silwan lopen meerdere huishoudens het risico plaats te moeten maken voor een nieuwe nederzetting.

‘Ik zou willen dat we niet hoefden te leven met zulke zorgen’, zegt de vader. ‘’s Nachts slapen we niet, we zijn constant bezorgd.’

De foto is van de Jordaans-Amerikaanse fotografe Tanya Habjouqa. Haar beelden geven inkijkjes in het alledaagse leven van de bewoners van Israël en de bezette gebieden.