Domme dingen die dictators doen #13: Taliban vs. WhatsApp

Naast de gruwelijkheden die onder het juk van dictatoriale regimes plaatsvinden, valt er soms, heel soms, ook nog iets (uit) te lachen.

Een groep Talibanstrijders verzamelt zich voor een inval in een schuilplaats van Islamitische Staat. Ze prutsen aan hun geweren terwijl hun commandant de exacte locatie van het doelwit zoekt, die naar hem is gestuurd via WhatsApp. Probleem: zijn account is geblokkeerd. Dat is WhatsApps moederbedrijf Meta verplicht vanwege de Amerikaanse sancties. De afgelopen maanden zijn er bij de Taliban veel klachten over geblokkeerde accounts, schrijft The New York Times. Voor de machtsovername in 2021 waren veel Talibanstrijders vanwege hun analfabetisme al afhankelijk van de spraakberichtfunctie van WhatsApp. Nu ze ook bestuurlijke taken moeten uitvoeren, is WhatsApp zelfs voor officiële communicatie cruciaal. Blijkbaar komt niemand in de terreurbeweging op het idee om een andere app te gebruiken. Wel hebben ze getweet niet over te willen stappen naar Threads, Meta’s Twitter-concurrent, vanwege het ‘intolerante beleid’.