Domme dingen die dictators doen #12: lekker narcistisch

© WIKICOMMONS

Naast de gruwelijkheden die onder het juk van dictatoriale regimes plaatsvinden, valt er soms, heel soms, ook nog iets (uit) te lachen.

In Turkmenistan lijkt het erop dat de voormalige leider Gurbanguly Berdymukhamedov zijn eigen versie van Monopoly aan het spelen is: bouw een hele stad en vernoem hem naar jezelf. De stad, met Berdymukhamedov’s bijnaam Arkadag (Turkmeens voor beschermer), zal ook een eigen krant, tv-kanaal en voetbalteam krijgen, allemaal genaamd Arkadag. De autocraat, die 15 jaar lang één van de meest geïsoleerde regimes ter wereld bestuurde, staat al langer bekend om zijn megalomane persoonlijkheidscultus en bizarre stunts. Hij heeft onder andere een rapvideo gemaakt met zijn kleinzoon over het belang van sport en verschillende boeken geschreven over zijn liefde voor paarden. Zijn meest recente project, Arkadag stad, heeft echter wel een flink prijskaartje. De totale kosten voor de bouw van de nieuwe stad zijn geschat op bijna vijf miljard dollar.