Arend Hulshof
© Amnesty International / Karen Veldkamp

Discriminatie in de polder

Eigenlijk is alles er al over gezegd. Toch kan ik het niet laten om op deze plek de kwestie te bespreken die Nederland de afgelopen tijd in zijn greep hield. Zelf kijk ik al jaren niet meer naar het Sinterklaasjournaal.

Dit jaar hielden de dagbladen me op de hoogte. ‘Woede om Witte Piet’‚ kopte De Telegraaf nadat het kinderprogramma een Piet had vertoond zonder zwarte schmink. Eerder die week had de krant ons op de voorpagina al toegeschreeuwd dat we moesten ‘ophouden met deze flauwekul’. Want: ‘Zwarte Piet blijft zwart’.

Hoe gevoelig de kwestie ligt onder sommige witte Nederlanders‚ realiseerde ik me pas goed toen Wordt Vervolgd in december 2012 een interview had met Alex van Stipriaan. De slavernijdeskundige legde daarin onder meer uit waarom hij tegen Zwarte Piet is. In de weken erna kregen we meer boze reacties dan ooit. Enkele lezers beëindigden zelfs hun Amnesty-lidmaatschap. Hoe hadden we het in ons hoofd gehaald‚ schreven zij‚ iemand met zo’n verwerpelijke mening aan het woord te laten?

Het blijft me verbazen dat volwassen mensen naar het Malieveld trekken om te betogen dat de knecht van Sinterklaas moet blijven zoals hij was. Witte activisten die vaststellen dat Zwarte Piet helemaal niet racistisch is‚ hebben toch iets van miljardairs die zeggen dat het echt niet zo erg is om in armoede te leven.

In Gouda liep de Sinterklaasintocht dit jaar uit de hand. Negentig mensen (zowel voor- als tegenstanders van Zwarte Piet) werden aangehouden. Op de kinderopvang van mijn 2-jarige dochter gaat het er vooralsnog rustiger aan toe. Vorig jaar kwam Sinterklaas langs met een Groene en een Gouden Piet. Omdat die laatste zo goed in de smaak viel bij de kinderen‚ nam de goedheiligman dit jaar twee Pieten mee met een gouden gezicht.

Over een jaar of wat weten we hopelijk niet beter. Wie de metgezel van Sinterklaas dan nog zwart verft‚ is wel heel erg ouderwets. Aan tafel bij Jeroen Pauw voorspelde hoogleraar historische letterkunde Herman Pleij dat Sinterklaas over 25 jaar als een verwarde bejaarde in een rolstoel zal worden voortgeduwd door bazige Pieten‚ die in de jeugd van Pleij nog dom en onderdanig waren aan de Sint.

Ironisch genoeg zullen de activistische voorstanders van Zwarte Piet tegen die tijd zelf op leeftijd zijn. Mocht de voorspelling van Pleij uitkomen‚ dan zullen zij ongetwijfeld een actiecomité oprichten tegen het kinderfeest‚ omdat dit witte bejaarden zou discrimineren.