Benjamin Ferencz (1920-2023) was de laatst levende Neurenberg-aanklager

Benjamin Ferencz
Beeld van Benjamin Ferencz uit de film Prosecuting Evil (2018)

Op 7 april is Benjamin Ferencz, de laatst levende Neurenberg-aanklager, overleden op 103-jarige leeftijd. Zijn toewijding aan gerechtigheid, uitgedrukt in zijn slogan ‘Law, not war’, heeft vorm gegeven aan zijn lange carrière.

De Joodse Benjamin Ferencz werd in 1920 geboren in Transsylvanië. Tien maanden later verhuisde zijn gezin, vluchtend voor toenemend antisemitisme, naar de VS. Hij groeide op in de wijk Hell’s Kitchen in New York, omringd door criminaliteit en armoede. Hoewel Ferencz pas op zijn achtste naar school ging omdat hij alleen Jiddisch sprak, werd zijn intellectuele aanleg al snel herkend.

Na het afronden van zijn studie rechten aan Harvard in 1943 sloot hij zich aan bij het Amerikaanse leger waar hij later Duitse oorlogsmisdrijven onderzocht. Hij was een van de eerste onderzoekers die concentratiekampen bezocht om bewijsmateriaal te verzamelen.

Als 27-jarige werd Ferencz benoemd tot hoofdaanklager in het Einsatzgruppen-proces in Neurenberg, later bekend als de grootste moordzaak in de wereldgeschiedenis. Alle 22 verdachten werden schuldig gevonden. Het was Ferencz’ eerste rechtszaak.

Hij zette zich tijdens de rest van zijn carrière onvermoeibaar in voor de oprichting van een permanent hof om de ernstigste misdaden ter wereld te berechten. In 2002 kwam zijn droom in vervulling en werd het Internationaal Strafhof opgericht in Den Haag. Ferencz hield op 92-jarige leeftijd de slotrede in de eerste strafzaak van het hof.

Lees ook: