Amnesty in actie voor arbeidsmigranten die in Qatar bij de biou voor WK-faciliteiten worden uitgebuit

Wat doet Amnesty?

• Amnesty onderzoekt in landen waar een groot sportevenement plaatsvindt in hoeverre de mensenrechten in het kader van dat sporttoernooi worden geschonden. Dat deden we bijvoorbeeld voorafgaand aan de Europese Spelen in Azerbeidzjan (2015), waar mensenrechtenverdedigers in de aanloop naar de Spelen werden vastgezet, in Qatar waar het WK voetbal 2022 plaatsvindt en waar we diverse rapporten over uitbrachten en in China waar in 2022 de Olympische Winterspelen worden gehouden.
  • We rapporteerden over het buitensporige politiegeweld in Brazilië, waar in 2016 de Olympische Spelen plaatsvonden. In de strijd tegen criminaliteit vielen daardoor veel burgerslachtoffers. Ook werden vreedzame demonstraties hardhandig neergeslagen.
  • Op basis van onze bevindingen lobbyen we bij de autoriteiten in landen waar een groot sportevenement plaatsvindt en bij de organisatoren van dat evenement (zoals het IOC en de FIFA) om maatregelen te nemen die voorkomen dat het evenement mensenrechtenschendingen met zich meebrengt. En als het nodig is voeren we actie.
  • Voor mensen die in het kader van een groot sportevenement worden gevangengezet of van wie de mensenrechten worden geschonden, voeren we gericht actie voor hun vrijlating.