Solidariteitsactie van Amnesty Oostenrijk met Poolse vrouwen.
© Amnesty Austria (photo: Christopher Glanzl)

Wat doet Amnesty?

Amnesty voert campagne voor de vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vereniging en vrijheid van vergadering in Polen. Daarnaast zetten we ons in voor eerlijke rechtspraak en steunen we mensen die door de nieuwe wetten het zwaarst onder vuur liggen: activisten, journalisten, advocaten, kunstenaars, homoseksuelen en vrouwen.

We doen onderzoek, onder meer naar het recht op vreedzame vergadering, de situatie van ngo’s en de uitholling van de rechtsstaat. We verzorgen trainingen en we lobbyen bij de autoriteiten voor verbetering van de mensenrechtensituatie op diverse terreinen.

In Polen bieden we de Amnesty-sectie extra capaciteit om de mensenrechtensituatie verder te onderzoeken en hierover te rapporteren. Ook helpen we Amnesty Polen om de in Nederland ontwikkelde mensenrechtendialoog in haar land succesvol te introduceren. Bij de mensenrechtendialoog gaan deelnemers aan de hand van een prikkelende vraag op zoek naar het belang van de mensenrechten. Zo proberen we het draagvlak voor mensenrechten te vergroten.

Meer over dit onderwerp