Demonstranten in Polen betuigen steun aan Elzbieta Podlesna, die wordt vervolgd vanwege het verspreiden van afbeeldingen van Maria met een halo in de regenboogkleuren, symbool van de internationale homobeweging.
© 2019 SOPA Images

Kom in actie voor de mensenrechten in Polen

In Polen staat het recht op vrije meningsuiting en op vreedzame demonstraties onder druk. Met nieuwe wetten is de onafhankelijke rechtspraak aangetast. Omdat regeringspartij PiS een meerderheid heeft in het parlement, is de invloed van die partij op de benoeming van nieuwe rechters groot. Leden van de lhbti-gemeenschap worden weggezet als een bedreiging voor het traditionele gezin, de Poolse identiteit en de staat. In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 beloofde de PiS-partij de Poolse bevolking te beschermen tegen lhbti’ers. En ook de rechten van vrouwen, zoals het recht op abortus, worden ingeperkt. En Polen wil zich terugtrekken uit het Verdrag van Istanbul dat geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld wil tegengaan. De regering duldt geen tegenspraak en probeert met verzonnen aanklachten critici achter de tralies te krijgen.

In zeven steden komen jonge vrijwilligers corona-proof in actie voor de bescherming van de mensenrechten in Polen. Deze stadsteams organiseren creatieve acties, verzamelen handtekeningen en bouwen aan een duurzaam netwerk van activisten in hun stad. Wil jij ook iets doen om de uitholling van de Poolse rechtsstaat tegen te gaan? Dan zoeken we jou in ons team! Geef je op via het onderstaande formulier en dan nemen wij contact met je op.

optin
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.