Onvrijwillige seks is verkrachting. Zo zou het ook in de wet moeten staan. Daarom voert Amnesty de campagne #LetsTalkAboutYes
© Caroline Garo

Verkrachtingswet moet aangepast

Kom in actie, stuur een kaartje

Onvrijwillige seks is verkrachting. Zo zou het ook in de wet moeten staan. De Nederlandse verkrachtingswet moet nodig worden aangepast. Want kun je niet bewijzen dat er geweld of dwang heeft plaatsgevonden? Dan ben je volgens de wet niet verkracht. Jij kunt nú helpen dat te veranderen.

Een nieuw wetsvoorstel van minister Grapperhaus maakt seks tegen de wil strafbaar. Maar het noemt het nog steeds geen verkrachting, en de maximumstraf is slechts half zo hoog. Dat biedt niet de erkenning die slachtoffers verdienen. De definitie van verkrachting moet op de schop. Niet dwang en geweld moeten daarin centraal staan, maar het ontbreken van instemming. Daarom roepen we de minister op zijn wetsvoorstel te verbeteren. Doe je mee? Stuur een kaartje!

Aantal geschreven kaarten

Grijp je kans

Deze zomer kan iedereen op het wetsvoorstel reageren, zodat de minister het nog kan aanpassen voor hij het naar de Tweede Kamer stuurt. Dit is dus hét moment om invloed uit te oefenen.

We vragen zoveel mogelijk mensen om de minister een aanmoedigingskaart te sturen met de dringende oproep zijn voorstel te verbeteren. Dat kan op drie manieren:

1) Verstuur online een kaartje

Amnesty print alle kaartjes uit en stuurt ze naar de minister.

2) Bestel voorgedrukte kaartjes

Bestel één of meer sets van acht voorgedrukte kaartjes. Onderteken en verstuur er één, en deel de rest uit.

3) Stuur je eigen kaartje

Stuur een kaartje dat je nog hebt liggen, of maak er zelf één. Adresgegevens en een voorbeeldtekst vind je hier.